Infographic

Hoe gaat de nieuwe controle op Schiphol in zijn werk?

Binnen tien minuten door de veiligheidscontroles op Schiphol. Vannacht voerde het vliegveld zijn nieuwe centrale controle in: een mammoetoperatie waar de luchthaven twee jaar aan heeft gewerkt.

Bekijk onderaan dit artikel de infographic over de nieuwe controle op Schiphol. Beeld Het Parool/CvW

Niet meer rechtdoor, maar een verdieping omhoog. Vanaf vannacht gaan op Schiphol de veiligheidscontroles rigoureus op de schop. Het wordt even wennen, maar als het eenmaal marcheert, zal reizen via Schiphol behoorlijk sneller kunnen gaan.

Ruim twee jaar heeft de luchthaven gebouwd aan de nieuwe controles. Simpelweg wat schuiven met scanners en beveiligers was er niet bij. Zo hebben vertrekhal 2 (KLM en partners) en terminal 3 er boven de incheckbalies een tussenverdieping bijgekregen. Op die 'mezzanine' vinden in het vervolg alle controles plaats.

Tot nu doet Schiphol dat, als één van de weinige vliegvelden nog aan de gate. 'Dat is niet langer houdbaar,' zegt Ron Louwerse, directeur veiligheid op Schiphol. 'De vliegtuigen worden steeds groter, dus de wachttijden bij de gatecontrole lopen op en er is niet genoeg plek in de wachtruimten.'

Roltrap
Vanaf de vroege woensdagochtend gaat de intercontinentale reiziger na het inchecken en afgeven van de ruimbagage niet langer rechtdoor naar de paspoortcontrole, maar met de roltrap een verdieping naar boven. Daar wachten hem de nieuwe controlepunten, met twaalf tot veertien verschillende rijen.

Die zijn elk zo opgezet dat passagiers ze snel kunnen passeren. Zo hoeven reizigers niet langer op elkaar te wachten tot ze hun handbagage en jassen in bakjes kunnen leggen, maar kunnen ze dat met drie tegelijk doen. De bagagecontrole is bovendien gestroomlijnd; niet langer zit bij elke röntgenscanner een controleur, maar de beelden worden in een centrale ruimte, ver weg van de controlepost zelf, bekeken. Wordt iets onoorbaars aangetroffen, dan wordt de koffer doorgesluisd naar een beveiliger, die de bagage handmatig onderzoekt.

Rudimentair beeld
Ook de controle van de reiziger zelf is flink onderhanden genomen. Schiphol heeft alle metaaldetectoren ingeruild voor microgolfscanners, die de reiziger in drie seconden doormeten om op een rudimentair beeld van het lichaam aan te geven of er iets niet in de haak is. Mocht dat zo zijn, dan volgt achteraf nog de vertrouwde persoonlijke behandeling.

Na de veiligheidscontrole volgt direct de paspoortcontrole. Niet alleen aan balies met marechaussees, maar desgewenst ook bij zelfscanners of Schiphols eigen Priviumsysteem. Daarmee moet ook de paspoortcontrole flink sneller gepasseerd kunnen worden dan nu het geval is.

Daarna is de reiziger vrij, zolang hij maar op de aangegeven tijd aan de gate is. Daar wordt alleen nog de instapkaart gecontroleerd.

Amerikagangers
Tenzij de passagier met KLM-partner Delta Air Lines naar de VS reist; die vindt op zijn instapkaart standaard gate D1 of E4. Aldaar vindt het door de Amerikanen voorgeschreven vragenrondje plaats en Amerikagangers krijgen pas daarna hun definitieve gate te horen. Voor reizigers met andere Amerikaanse maatschappijen worden die vragen al bij de check-in gesteld.

Wie de laatste negen maanden via Vertrekhal 1 op Schiphol op reis is gegaan naar bestemmingen in het Schengengebied op het vasteland van Europa en in Scandinavië, heeft al te maken gehad met de nieuwe controle - minus de paspoortcontrole. Daar werd het systeem negen maanden geleden ingevoerd, en de kinderziekten zijn daarbij in kaart gebracht en verholpen, zegt Louwerse. 'We zitten sinds kort op onze streeftijden: maximaal tien minuten wachten voor economypassagiers, vijf minuten voor businessclassreizigers.'

Ook voor de nieuwe veiligheidscontroles gelden die wachttijden. 'Zolang we ons in 95 procent van de gevallen daaraan houden, loopt het goed.'
Schiphol heeft vierhonderd miljoen euro uitgegeven aan de mammoetoperatie. Het geld zit vooral in twee controlepunten voor overstappende passagiers, waarvoor het dak van drie pieren en lounges twee en drie is opgehoogd.

Ondanks de miljoeneninvestering zullen de kosten voor de controles dalen, omdat door automatisering minder beveiligers nodig zijn. Schiphol slaat die kosten over alle luchtvaartmaatschappijen om. Zij zouden de daling op termijn kunnen doorberekenen in hun ticketprijzen.

Beeld Het Parool/CvW
Beeld Het Parool/CvW
Beeld Het Parool/CvW
Beeld Het Parool/CvW

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden