Hoe flikt De Blaffende Vis dat toch elke keer?

Niet ranzig, gemeen of politiek, wel al bijna twintig jaar scoren met de levensgrote gevelversiering van Máxima, Bernhard, Beatrix, Willem-Alexander en Amalia op Koningsdag. Mee in het 'ondoorgrondelijke creatieve proces' van café de Blaffende Vis. 

De gevelversieringen op De Blaffende Vis uit 2003, 2006 en 2014. Beeld Archief De Blaffende Vis

'Dat is toch mooi, dat je wéét dat prins Bernhard het leuk vond?' Glunderend staart eigenaar van café De Blaffende Vis Joost Beer (50) naar het bewijsstuk op zijn telefoon. De foto (zie hiernaast) toont een fragment van het interieur van de luxe motorjacht Jumbo VI van wijlen prins Bernhard, een kastje met daarop een houten zeiljachtminiatuur én de ingelijste foto van Westerstraat 118, met een levensgrote Bernhard op de gevel in het witte pak van John Travolta, eronder de tekst 'Staying alive'.

In 2003 kwam De Blaffende Vis met die gevelversiering, in een periode dat Bernhard maar doorging, ondanks de tientallen operaties die hij had ondergaan. 'Een paar maanden later kwam er een jongen naar me toe op het terras, hij vertelde dat hij matroos was geweest op het schip van Bernhard in Italië, en dat hij die foto had zien staan.'

Creatief proces
Genoeg anekdotes. De vuist van Peter van den Wijngaard - overdag politierechercheur, 's avonds voorzitter Koningsdagcomité - landt op tafel, de bierglazen rinkelen mee. 'Wie wil er nou de curryschotel en wie het lamsvlees?!' Enige vorm van vergaderstructuur ontbreekt bij het twaalfkoppige gezelschap aan de grote stamtafel achterin het café, maar dat komt het creatieve proces alleen maar ten goede, verzekert Beer. Nog een rondje bier.

Vanavond mag het zo zoetjes aan wel tot een besluit komen, het comité is inmiddels vier benevelde brainstormsessies verder en over een kleine drie weken verwacht de Jordaan Koningsdag te vieren onder de negentiende editie van Beers vijftien meter hoge gevelversiering.

Goede woordgrap
Nog één keer passeren de afvallers de revue. Van den Wijngaard bladert door een ongeordend stapeltje A4'tjes met gefotoshopte Amalia's en Máxima's. 'Heel Holland Bakfietst' of 'Bak to the future' onder een fietsende Willem-Alexander met zijn drie dochters in de bakfiets leverde geen overtuigende meerderheid op. Enthousiasme was er wel voor 'Willy Wonka', maar net als bij 'King Kardashian', 'King Leer', 'Royaal Donders' en de dochters 'A3' - vrij naar K3 - kwam het niet tot een finaleplaats.

En 'Zorroguieta'? 'Toch iets te politiek,' zegt Beer. In achttien jaar kwam het comité niet tot veel regels, maar aan ranzigheid en politiek brandt het gezelschap zich liever niet. 'We willen aansluiten bij iets dat op dat moment speelt in Nederland en het Koninklijk huis, maar hebben geen zin om zurig te zijn op zo'n feestelijke dag. We willen iets positiefs, met een goede woordgrap.'

I Amalia
Genoeg mensen vroegen Beer de afgelopen jaren welk reclamebureau hij inhuurt voor z'n rake gimmicks: in 2008 Beatrix als Cleopatra met de tekst 'Toe dan ga, mam', verwijzend naar het veelvuldig voorspelde vertrek van de koningin, in 2011 het populairste lid van het koninklijk huis Máxima als de 'Choice of Holland', en in 2012 een opgedofte Amalia die een selfie neemt: 'I Amalia'. Barclays bood Beer al eens aan de boel te sponsoren.

De kroegbaas wil er allemaal niets van weten. 'We doen dit omdat we het leuk vinden - we hebben de grootste lol in aanloop naar Koningsdag. Het is allemaal vrijwillig, wie een avond of jaar wil overslaan, moet dat doen. En als we er volgend jaar allemaal geen zin in hebben, dan doen we gewoon niks.'

Maar voorlopig zijn het elk jaar toch weer zo'n vijftien bevriende stamgasten die al tijdens de traditionele nieuwjaarsborrel van De Blaffende Vis aan het brainstormen slaan. Cafékok Esther Meeder laat graag haar licht schijnen over de stoffen en glitterdecoratie, politieagent Theo Schwartz koopt als 'haupt baumeister' het klusmateriaal in, KLM-piloot Pieter Plomp regelt de rookmachine, oud-barman Tom van de Walle en zijn vader Rob, een gepensioneerd fysiotherapeut die voor elke vergadering uit Winterswijk komt rijden, nemen elk jaar de decoupeerzaag ter hand.

Meerjarenplan
Toen Beer in 1996 het café met pand aan de Westerstraat net had gekocht, zat hij nog gewoon alleen in zijn woonkamer de tekst van het Wilhelmus op een enorm oranje zeil te stiften. 'Het leek me wel grappig, zodat mensen konden meezingen als we gedurende de dag het Wilhelmus zouden draaien. Er zat niet echt een meerjarenplan achter.'

Maar in 1997 riep een stamgast dat hij nog wel een wit-oranje parachute thuis had liggen, de begeleidende tekst 'Hé Be, kom naar benee!' was diezelfde avond een feit. 'We kregen steeds meer enthousiaste reacties, mensen gingen er echt wat van vinden.' De grote bekendheid kwam met de klapper in 2000, toen Máxima als Marilyn Monroe op de gevel prijkte.

Op dat moment was de koninklijke liefde nog pril, het beeld van de sexy Maxima ging de hele wereld over - van CNN tot een Argentijns weekblad.

Bekendheid
Op zondagmiddag, twee weken later, heeft het voltallige comité zich precies één straat verplaatst, naar de Lindengracht. Op de plek van groenteman Wim Detmar is 'baumeister' Schwartz met de boormachine in de weer, terwijl een nieuwsgierige Jordanees wijs probeert te worden uit de omgekeerde, afgeplakte tekst op de grond. 'We hebben steeds maar een paar onderdelen buiten staan - het mag ook in de Jordaan wel een verrassing blijven.'

Een tiental meter verderop, langs de wand van stickerbedrijf Plakwerk van comitélid Joris van den Berg, staan enorme stukken Máxima en lantaarnpaal opgeslagen. De hele afbeelding van vijftien meter kwam uit zijn printer gerold. Dat weer een 'ondoorgrondelijk creatief proces' tot een goed einde is gebracht, wordt vandaag uitgebreid gevierd aan de bar.

Op een dag waar de verwachtingen van veel horecaondernemers hoog gespannen zijn, is Beer vooral tevreden. Met alle kosten die hij maakte voor de gevelversiering, de bands, het extra personeel en de buitenbarren voor Koningsnacht en -dag is hij al blij als hij uit de kosten komt. 'Het gaat mij niet om de omzet van Koningsdag. Ik weet hoeveel plezier we hebben met het maken van de versiering, en wat een bekendheid ons werk oplevert in Amsterdam en ver daarbuiten. Daar pluk je het hele jaar door de vruchten van.'


Bekijk hier wat het comité van de Blaffende Vis dit jaar heeft bedacht.

Meer foto's?

Bekijk hier alle gevelversieringen van De Blaffende Vis tot nu toe.
Koningsdag Liveblog

Op Koningsdag lees je in het liveblog van Het Parool alles over de feestelijkheden in de stad. Met foto's, nieuwsberichten en live verslag.
De foto zoals die in het jacht van Prins Bernhard ingelijst stond. Beeld Blaffende Vis.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden