Hoe een pak sneeuw luchthaven Schiphol plat kan leggen

Talloze vluchten werden deze week geannuleerd door de sneeuwval, waarna Schiphol stretchers moest neerzetten voor gestrande reizigers. Hoe kan sneeuw dagenlang voor overlast zorgen op een luchthaven?

Een sneeuwschuiver is bezig met het sneeuwvrij maken van een landingsbaan op Schiphol. Beeld Schiphol

Slechts twintig centimeter sneeuw in een paar dagen tijd kan genoeg zijn om Schiphol voor een groot deel plat te leggen.

Zoals afgelopen dagen, toen talloze passagiers met vertraging vlogen. Áls ze al vlogen.

Ruim vierhonderd vluchten werden geannuleerd en Schiphol plaatste dertienhonderd stretchers voor gestrande reizigers. Eindhoven Airport en Rotterdam-The Hague Airport gingen zelfs helemaal dicht.

IJsvrij
Het probleem zit in het sneeuw- en ijsvrij maken van de landingsbanen, vertelt een woordvoerder van Schiphol. Daarvoor wordt de sneeuwvloot bij elkaar geroepen; twee teams en twaalf wagens die dag en nacht de sneeuw te lijf gaan.

"Maar is een baan - van drie tot vier kilometer lang - net schoongemaakt en blijft het sneeuwen, dan ligt hij snel alweer vol en kunnen de sneeuwploegen weer opnieuw beginnen."

Praktisch gezien is het volgens hem dus moeilijk om alle banen schoon te houden.

Daarom richt de luchthaven - die ervoor moet zorgen dat landingsbanen beschikbaar zijn voor luchtvaartmaatschappijen - zich in dit soort situaties op in ieder geval één baan. Zo kan er nog een beetje gevlogen worden.

Voor een luchtvaartmaatschappij als KLM zorgt de overlast door sneeuw voor een gigantische logistieke, wereldwijde operatie.

"De klap komt het hardst aan bij ons," zegt een woordvoerder van KLM. "Wij maken als grootste vervoerder het meeste gebruik van de banen."

Wanneer door weer en wind een aantal landingsbanen wegvalt, kan de maatschappij, die gaat over de passagiers, vliegtuigen en crew, niet meer vertrekken op de afgesproken tijden.

Bovendien moet die ene landingsbaan die nog wel in gebruik is, gedeeld worden met andere maatschappijen.

Vluchten lopen vertraging op en toestellen die al zijn vertrokken moeten uitwijken naar andere luchthavens waardoor reizigers, crew en toestellen op plekken belanden waar ze niet horen te zijn.

Ook besluit KLM soms op basis van informatie over de impact van de weersomstandigheden een toestel niet te laten vertrekken. Die vluchten worden omgeboekt naar een later moment, soms zelfs enkele dagen later.

Passagiersaantal
Of het ene toestel wel vertrekt en het andere niet, wordt bepaald op basis van het aantal passagiers. "Doel is zo veel mogelijk mensen te vervoeren. De pijn komt dan vaak bij Europa terecht, want op een intercontinententale vlucht gaan meer mensen mee, dan in een vliegtuig dat binnen Europa vliegt."

Passagiers worden waar mogelijk en zo vroeg mogelijk op de hoogte gesteld van een geannuleerde vlucht, om te voorkomen dat mensen naar de luchthaven komen. Sta je al wel op Schiphol en valt een vlucht uit, dan wordt afhankelijk van waar je woont besloten of er een hotelkamer wordt geregeld. "Maar woon je in Alkmaar, dan kun je gewoon naar huis."

Lukt het niet om alle passagiers onder te brengen, dan haalt Schiphol de stretchers uit de kast, waar mensen op kunnen overnachten. Ook krijgen ze wat te eten en drinken.

Als het stopt met sneeuwen
Is het gestopt met sneeuwen, en zijn de banen vrijgemaakt van gladheid, dan kan er weer op volle kracht gevlogen worden. Maar dan zijn de problemen voor de luchthaven en de reizigers nog niet voorbij.

"De vluchten die vandaag gepland stonden kunnen weliswaar vertrekken, maar de vluchten van gisteren komen daar bovenop," zegt de woordvoerder van Schiphol.

Daarnaast loopt de luchthaven vol door mensen die terplekke hopen een nieuwe vlucht te regelen.

Hoe lang zo'n situatie kan duren, wisselt. "Soms kun je diezelfde dag nog volgens schema vliegen, soms duurt het langer."

Lees meer over code rood in het sneeuwblog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden