Plus Analyse

Hoe de brug over het IJ politiek moet worden ingepolderd

Amsterdammers moeten maar een motortje op hun fiets bouwen als zij zo graag een brug over het IJ willen.

De sprong over het IJ wordt nu nog gemaakt per overvolle pont Beeld ANP

"Voor de Amsterdamse aanhangers van de Mont Ventoux is het wellicht goed nieuws, maar voor de rest van de stad voorzie ik weinig fietsplezier", schamperde minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) nadat de stad donderdag trots de bouw van liefst twee bruggen over het IJ aankondigde.

Dat deze Haagse asfaltkoningin Amsterdam op het gebied van de fiets denkt te moeten adviseren, is ergens heel erg lollig. Maar haar schrijven heeft wel een serieuze ondertoon. En een stok achter de deur, want het IJ is de drukst bevaren route van Nederland en die valt daarom rechtstreeks onder het ministerie. Schultz van Haegen gaat over de waterveiligheid en moet dus kritisch zijn.

De minister schrijft dat zij het belangrijk vindt dat schepen tot vier containers hoog onder die brug door passen. De stad vindt drie containers hoog wel genoeg, omdat bijna elke andere brug verderop in het vaarwater die hoogte heeft. Dat scheelt veel geld, en hoogtemeters voor de duizenden fietsers die er per dag overheen moeten.

Even dimmen, Amsterdam
Maar de kern van het conflict tussen de Stopera en het ministerie is niet de doorvaarthoogte, maar de komst van die bruggen an sich. Alles wat op dit punt wordt aangelegd in het hoofdvaarnet is eigenlijk een risico voor het scheepvaartverkeer en dus ongewenst.

De kale top van de Mont Ventoux op ruim 1900 meter Beeld ANP

Bouw maar een tunnel, denken ze in Den Haag, in het provinciehuis, bij Rijkswaterstaat en bij het Havenbedrijf. Ook speelt de discussie over de kosten.

Als het Rijk in een vroeg stadium zegt niets te zien in het project, zal Amsterdam zijn verwachting over de hoogte van de bijdrage bijstellen, is de gedachte in Den Haag.

Bovendien, men heeft net de knip getrokken voor de hoofdstad, door de zeesluis in IJmuiden vroegtijdig te vernieuwen, een project van een miljard euro. Even dimmen, Amsterdam.

Amsterdam beslist
De stad is eigenwijs. Terecht, want het is mede de schuld van het Rijk dat Noord nu zo bloeit. Tientallen miljoenen euro's aan structuurgelden zijn er uitgedeeld om de Noordelijke IJ-oevers een impuls te geven.

Een brug maakt de verbinding niet alleen fysiek, maar ook gevoelsmatig. Logisch dat wethouders dit liever willen dan een tunnel. Bovendien mag de stad zelf beslissen wat het bouwt om de twee oevers met elkaar te verbinden.

Minister Melanie Schultz van Haegen Beeld ANP

Maar gezien de frisse tegenzin van het Rijk moet Amsterdam op z'n toontje letten. Dat heeft men inmiddels ook wel door, deze week nog zaten experts van het ministerie en de stad om tafel om de sprong over het IJ door te spreken.

De brug over het IJ wordt ingepolderd en de inzet is inmiddels drie-en-een-halve container doorvaarthoogte, grapt men op het stadhuis. Die bruggen komen er wel, maar dat vergt iets meer diplomatie dan tot nu toe werd toegepast.

Dit is de planning voor de sprong over het IJ

En lees ook: De Kop van Java krijgt eindelijk haar 'bijzondere invulling en: In 1839 wilde Amsterdam al een brug over het IJ

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden