Plus

Hitalbum Mezzanine herleeft bij Massive Attack in Afas Live

Vrijdag en zaterdag treedt Massive Attack op in Afas Live. Centraal staat het twintig jaar oude album Mezzanine. 'Het is een jubileumtournee op mijn voorwaarden,' zegt Robert Del Naja, de leider van de groep.

Voorman Robert Del Naja, van wie men ook al jaren zegt dat hij kunstenaar Banksy is. Beeld epa

Groepen die een tournee ophangen aan het jubileum van een album, het is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Dat nu ook Massive Attack eraan meedoet, wekt verbazing.

Dat snapt Robert Del Naja (54), alias 3D. "Nostalgie is zeker niet mijn ding. Toen mijn manager voorstelde een tour te doen rond Mezzanine was mijn reactie: waarom in vredesnaam, we doen altijd wel een paar nummers van de plaat, we hebben bovendien toch genoeg nieuw materiaal?"

Sleutelplaat
Maar de tour is er dus wel gekomen, eerder deze week ging hij van start in Groot-Brittannië.

"Het is een jubileumtournee op mijn voorwaarden geworden. We spelen niet, zoals gebruikelijk, eerst integraal Mezzanine en dan nog wat greatest hits. We doen het zo: nummers van de plaat wisselen we af met covers van songs die we indertijd hebben gesampled of die ons toen op een andere manier hebben geïnspireerd. Ze vormen het dna van Mezzanine."

Het levert een bij voorbaat spannende setlist op: Massive covert songs van The Velvet Underground, The Cure, Ultravox en zelfs folkzanger Pete Seeger.

"Van hem spelen we Where have alle the flowers gone, de klassieke anti-oorlogssong uit de jaren zestig. Een fragment daaruit gebruikten we op Mezzanine in Risingson. De boodschap was en is nog even relevant als in de sixties."

Mezzanine is een sleutelplaat in het oeuvre van de groep uit Bristol. De lome triphop van de twee albums die eraan voorafgingen maakte plaats voor veel donkerdere, soms zelfs grimmige muziek met een vaak politieke lading.

Het is ook het album waarop Del Naja de macht greep: van een hecht driemansschap werd Massive Attack in wezen een eenmansproject. Andrew 'Mushroom' Vowles stapte na Mezzanine definitief op. Grant 'Daddy G' Marshall keerde na enige tijd toch terug.

Madonna
Grote onenigheid hadden Del Naja en Vowles tijdens de opnames van Mezzanine over het inzetten van gastzangers. Vowles had daarvoor Madonna weten te strikken. Del Naja gaf de voorkeur aan Elizabeth Fraser, in de jaren tachtig de zangeres van de groep Cocteau Twins.

Ook op de huidige tournee van Massive Atttack is Fraser erbij, net als Horace Andy, de reggaezanger die op alle albums van de groep is te horen.

Voor het visuele deel van de Mezzanine-tour werkte Del Naja nauw samen met filmer Adam Curtis.

"Hij werkt op eenzelfde manier als wij. Onze muziek is voor een groot deel opgebouwd uit samples, hij werkt veel met oud filmmateriaal. Gezamenlijk brengen we een show die je normaal in een galerie of filmhuis zou zien naar het concertpubliek."

De concerten van Massive Attack in Afas Live zijn uitverkocht.

Het mysterie Banksy

Van Robert Del Naja, die zijn bijnaam 3D dankt aan de tijd dat hij een graffitispuiter was, wordt vaak beweerd dat hij de mysterieuze straatkunstenaar Banksy is.

Dat is niet zonder reden. Muurschilderingen van Banksy, wiens roots onmiskenbaar in Bristol liggen, verschenen nogal eens in steden waar Massive Attack op dat moment was om op te treden. Ook vertoont het door Del Naja voor Massive Attack ontworpen artwork stilistische overeenkomsten met dat van Banksy. In een interview waarin de ook uit Bristol afkomstige rapper Goldie zei Banksy te kennen, liet hij - per ongeluk? - de naam Robert vallen.

Op de man af gevraagd of hij Banksy is, antwoordt Robert Del Naja lachend: "Nee, dat ben ik niet." Na de vraag of hij Banksy dan misschien kent, is het even stil door de telefoon. "Geen commentaar."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden