Festival

Hiphopfestival Encore is hard op weg naar volwassenheid

Ook dit seizoen bezoekt Het Parool elk weekend een festival en maakt een verslag aan de hand van vier criteria: de mensen, het eten en drinken, de muziek en de aankleding. Aan de hand daarvan wordt een algemeen oordeel gevormd. Deze week: de tweede editie van Encore Festival op de NDSM-werf.

Beeld Encore

Mensen
Het publiek op Encore Festival, dat zich vooral richt op hiphop en r&b, is exotisch. Uiterlijk speelt een grote rol vandaag. Veel bezoekers maken gebruik van misschien wel een van de laatste écht zomerse dagen door te pronken met wat ze is gegeven, of waar uren voor in de sportschool zijn doorgebracht. Billen, borsten en spierballen bepalen het beeld op dit festival. Het gevoel van een hormonenbende bekruipt ons bij de entree, maar dat blijkt ongegrond. Men is hier stoer, maar goedgemutst.

Muziek
Encore is naast een festival vooral een clubavond die iedere zaterdag zorgt voor een uitverkochte Melkweg. Dat vertaalt zich in de line-up, die voor een festival nogal clubgericht is. Dat is een risico, want dergelijke artiesten zijn vaak geschikter om in een dj-set te verwerken dan op een podium te zetten. Afgelopen woensdag nog haalde Encore samen met de organisatie van festival Appelsap sensatie Young Thug uit Atlanta naar de Melkweg. Het was geen succes.

Met de headliners van vandaag is gelukkig goed gegokt. A$AP Ferg geeft een energiek optreden weg in de tent. Later op de dag geeft hiphop-duo Rae Sremmurd de meest vermakelijke show van het festival weg. Neefjes Swae Lee en Slim Jimmy zijn met hun 20 en 21 jaar piepjong en rappen met de baard nog hoog in de keel, maar ze spelen het publiek volledig plat.

Hoewel nog steeds consequent genegeerd door de radio is hiphop een van de populairste genres in Nederland. Encore viert dat op bijzondere wijze, met de eigen All Stars. Onder meer Dio, Zwart Licht, Ronnie Flex en zelfs good old Brace geven aan het eind van de middag een hitshow. Er staan artiesten met elkaar op het podium die je niet meteen samen zou verwachten. Een geslaagd initiatief.

Eten en drinken
Encore maakt gebruik van hetzelfde terrein als Voltt, dat een dag eerder plaatsvond, en we gokken zomaar dat de foodtrucks die zaterdag al in Noord geparkeerd werden gewoon zijn blijven staan. En dat is helemaal niet erg, want met hamburgers van de Burgermeester (3 munten), een Vlaamse frietkar (1,5 munt voor een goed volle zak), rijkelijk belegde Surinaamse broodjes (2,5 munt) en andere fijne maaltijden heb je weinig meer nodig.

Nieuw voor ons zijn de falafelwraps. Voor 2,5 munten een Turkse pizza-achtige pannenkoek met uitstekende falafel en groenten.

Aankleding
Organisator Wesley Texel, alias dj Waxfiend, gaf voorafgaand aan de tweede editie van zijn festival aan voor de NDSM-werf gekozen te hebben vanwege het industriële karakter van het terrein. Dat is voor het festival dan ook vrijwel geheel intact gelaten. Weinig opsmuk, maar gewoon een degelijk stel tenten met daaromheen bars en eettentjes, opgevuld met 12.500 genietende bezoekers. Blikvangers zijn de twee gigantische kunstwerken van graffiti-collectief Kamp Seedorf op de buitenmuur van de loods.

Ook leuk: achterin op het terrein is een heel klein vierde podiumpje te vinden: de R&B-karaoke. Onder leiding van DJ Code Red worden hier de hele dag de vuigste klassiekers meegezongen. Van heel veel R. Kelly tot Beyoncé, Justin Timberlake en Alicia Keys.

Algemeen oordeel
Encore nam met het organiseren van een hiphop- en r&b-festival een groot risico. Immers, met genregenoot Appelsap is er een enorme concurrent. Na vijftien keer Appelsap en twee keer Encore festival lijken de twee echter prima naast elkaar te kunnen bestaan. Zoals gezegd is de programmering van Encore voornamelijk clubgericht, waarmee een heel nieuw publiek getrokken wordt dat normaal waarschijnlijk niet snel een festival zou bezoeken.

Appelsap (de vergelijking blijft onvermijdelijk) heeft zich door de jaren heen geëvolueerd tot een ook muzikaal zeer divers festival. Op Encore zijn hiphop en r&b nog de hoofdmoot, maar de aanwezigheid van een door Voyage gehoste future r&b-tent geeft aan dat al naar de toekomst gekeken wordt. En die toekomst ziet er goed uit. Encore staat als festival feitelijk nog in de kinderschoenen, maar is al een heel eind op weg naar volwassenheid.

De kunstwerken van Kamp Seedorf op de muur van de loods.Beeld Encore
Beeld Encore
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden