Plus

Hierom worden snorscooters verbannen van het fietspad

Amsterdam heeft na een jarenlange lobby toestemming gekregen de snorscooter naar de rijbaan te verbannen. Dat zal tot minder, maar wel ernstigere ongelukken leiden.

Amsterdam heeft na een jarenlange lobby toestemming gekregen de snorscooter naar de rijbaan te verbannen Beeld anp

Per wanneer gaat de snorscooter van het ­fietspad?
De Tweede Kamer geeft Amsterdam toestemming om af te wijken van de landelijke verkeersregel die bepaalt dat snorscooters (met blauw kenteken) op het fietspad moeten rijden. Na een jaar wordt geëvalueerd of de verplaatsing een gunstig effect heeft.

De maatregel moet nu langs de Raad van State, maar de verwachting is dat dit geen problemen gaat opleveren. Waarschijnlijk komt dat oordeel rond april. Als de uitkomst positief is, kan de maatregel in het najaar van 2018 worden ingevoerd.

Ook andere steden willen de snorscooter naar de rijweg: naar verluidt hebben tien steden zich gemeld bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). "Amsterdam zal de eerste zijn. Maar ook andere steden willen we in de gelegenheid stellen hun eigen beleid te maken."

Gaat het erom het aantal verkeersdoden terug te dringen of speelt er meer?
In de eerste plaats: op de overvolle en te smalle Amsterdamse fietspaden passen die tienduizenden te hard rijdende scooters gewoon niet. Het levert ergernis en ook veel ongevallen op, waarbij overigens de scooterrijder er zelf vaak het ernstigst aan toe is.

Tussen 2007 en 2012 nam het aantal slachtoffers toe van 210 tot 480: bijna een kwart van het totale aantal verkeersslachtoffers. Uit onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat verplaatsing 260 ongevallen met scooters voorkomt.

De luchtvervuiling op de fietspaden wordt ook minder, zegt Milieu­defensie. "Scooters zijn extreem vies, vooral voor fietsers die erachter rijden. Ze zorgen voor een kwart van de vervuiling op het fietspad."

Waarom heeft het zo lang geduurd?
Amsterdam wil al sinds 2010 een uitzondering op de regels en dat ligt altijd ingewikkeld in de Tweede Kamer, waar de stad de naam heeft zichzelf bijzonderder te vinden dan de rest van het land.

Een aantal partijen vreesde bovendien een lappendeken aan regels die verschillen van gemeente tot gemeente waardoor verkeersdeelnemers niet meer weten waaraan ze toe zijn.

Maar gisteren bleken VVD en CDA, die al jaren dwarslagen, van mening te zijn veranderd. VVD'er Remco Dijkstra: "Het is in Amsterdam steeds drukker op de fietspaden, daarom willen we de stad in de gelegenheid stellen met lokaal beleid hun problemen op te lossen."

Afgezien van de PVV is nu de gehele Kamer voor de maatregel. Roy van Aalst (PVV): "Dit is een handhavingsprobleem, Amsterdam moet gewoon beter controleren of snorscooters niet te hard rijden."

Moeten de goeden nu lijden onder de kwaden?
Daar lijkt het op. Hoewel de goeden maar een bescheiden groepje vormen, want snorscooteraars rijden massaal te hard: 80 procent overschrijdt de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid loopt tegen de 40, een deel rijdt nog veel harder.

480

Tussen 2007 en 2012 nam het aantal slachtoffers onder snorscooteraars in Amsterdam toe van 210 tot 480

Desalniettemin: de incidentele brave scooteraar gaat het moeilijk krijgen. Zij moeten straks met hun niet-opgevoerde voertuigjes (weliswaar met helm) op de rijweg tussen de auto's en groter verkeer. Op de rijweg zouden minder ongelukken plaatsvinden, maar ze zouden wel ernstiger zijn.

Wat gaan de snorfietsers nu doen?
Uit onderzoek blijkt dat een derde van de snor­scooteraars zo weinig zin heeft om zich tussen de auto's te begeven dat ze het voertuig vaarwel zeggen: dat betekent 15.000 scooteraars minder. Wat de overblijvers gaan doen, hangt voor een deel af van de handhaving.

Amsterdam besteedt nu een kwart van het budget voor verkeershandhaving aan snorscooters. Maar op de verplaatsing zal óók worden gehandhaafd. Dat zal in de eerste maanden een zaak moeten zijn van consequent en fors optreden: verkeers­gedrag verander je door de pakkans te verhogen.

Tegelijk telt de stad honderden kilometers fietspad: handhavers kunnen onmogelijk overal aanwezig zijn. Er worden daarom ook campagnes voorbereid.

15000

Een derde zou zo weinig zin hebben zich tussen de auto’s te begeven dat ze het voertuig vaarwel zeggen: 15.000 scooteraars minder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden