'Het zijn geen grachtengordelverhalen'

Vanavond is de eerste aflevering van de nieuwe politieserie 'Noord Zuid'. Met deze keer eens niet alleen de grachtengordel, maar juist ook de rauwe kanten van Amsterdam-Noord.

Een scène uit de serie Noord Zuid met hoofdpersoon Dana van Randwyck (Ariane Schluter), Dennis (Patrick Laureij) en Steven (Juda Goslinga).Beeld KRO

Harry Ammerlaan springt nog wel eens zomaar op zijn fiets of rijdt een stukje om in zijn auto. Dan neemt hij een kijkje in een buurt waar hij nog niet is geweest of waar is gebouwd, in de hoop mooie locaties te vinden om te filmen. 'Ik heb ook altijd de neiging om een weg te nemen die ik niet ken. Dan denk ik: ik ga hier gewoon rechtsaf. Of ik rij een nieuwe wijk in. Je blijft ook via blogs en internet een beetje op de hoogte over waar nieuwe dingen gebouwd worden.'

Ammerlaan (59) werkt al zo'n dertig jaar in de filmindustrie en is als production designer eindverantwoordelijk voor de filmlocaties. Zo doende is hij redelijk bekend met niet alleen Amsterdam, maar heel Nederland. 'Alleen in Groningen komen we op de een of andere manier niet zo vaak,' zegt een lachende Ammerlaan, die betrokken was bij films als 'Allstars', 'Antonia', 'Alles is liefde' en 'Lucia de B'.

Hoe vindt Ammerlaan de juiste locaties? 'Je gaat op pad, je kijkt rond. Je spit in je archief en je zoekt op internet.' Het zoeken naar locaties is wel veranderd, vindt Ammerlaan 'Tegenwoordig doen we veel met Funda, maar we doen ook nog steeds ouderwets briefjes door de brievenbus als je een geschikt rijtje huizen vindt.'

Tegenstellingen
Voor de nieuwe politieserie 'Noord Zuid', die 2 januari begint, reed de production designer veel door Amsterdam-Noord. 'De hoofdpersoon, rechercheur Dana van Randwyck, woont in Noord,' zegt Ammerlaan. Maar het vinden van een huis voor haar was zo makkelijk nog niet. 'We zijn gaan kijken in de typische wijken in Noord, zoals de Vogelbuurt, maar die typische huizen daar zijn te klein om te filmen. Het grootste gedeelte van Nederland weet bovendien niet dat dat typisch Noord is.'

Zo doende kwam het team, na een idee van een cameraman, uit op de nieuwbouwwoningen voor senioren aan het IJ. Ammerlaan: 'Daar zie je ook alles aan de overkant van het water liggen.'

De tegenstelling tussen het armere Noord en het rijkere Zuid loopt als een rode draad door de KRO-serie. 'De contrasten zijn belangrijk,' vertelt regisseur Paula van der Oest (49). 'We laten de verschillende bevolkingsgroepen en tegenstellingen in de stad zien.'

Pontjes
Rechercheur Dana woonde voor haar scheiding met haar man in Zuid en is daarna in Noord gaan wonen. 'Er zitten tegenstellingen in die soms ook overdrachtelijk werken.' Van der Oest heeft er bewust voor gekozen in de serie de Amsterdamse grachten niet te gebruiken. 'We wilden niet de pittoreske stad, maar meer de grotere anonieme stad. Het zijn ook geen grachtengordelverhalen.'

Het IJ is zowel de scheidende als de verbindende factor tussen Noord en de rest van de stad. In de serie zitten veel shots van de pontjes die het IJ overvaren. 'In andere steden, zoals Parijs of Londen, zou je allemaal bruggen over het water bouwen,' zegt Ammerlaan, 'maar dat gaat niet omdat de terminal voor de cruiseschepen op de verkeerde plek is gebouwd.'

De production designer moet een balans vinden tussen in de belangrijke locaties. 'Je maakt eigenlijk een soort pallet. Niet alles moet op elkaar lijken, anders vergist de kijker zich steeds,' aldus Van der Oest. De juiste locaties vinden is ook in financieel opzicht belangrijk. 'Je kunt niet alle locaties helemaal verbouwen als iets niet goed is. Daar is geen budget voor,' zegt Van der Oest.

Gele vesten
Soms wordt het script aangepast op de locaties. De serie begon officieel met een gruwelijke ontdekking bij een bouwkraan. Van der Oest: 'Harry heeft bedacht dat we niet met een bouwkraan beginnen maar een kraan op een werf aan het IJ. Die kraan vonden we een mooi beeld.'

Ammerlaan: 'Zo konden we ook de schrik van de mensen op een langsvarende boot vangen.' Dus werd de eerste scène gefilmd op de Oranjewerf. 'Een leuke filmische locatie,' zegt Van der Oest. 'Een beetje rauw, zoals je niet meer zoveel in Amsterdam vindt.'

Een andere rauwe plek waar het team van Noord Zuid mocht filmen was in de Noord-Zuidlijn onder het IJ. Dat was ook voor de ervaren Van der Oest een speciale gebeurtenis. De crew kreeg alle medewerking. Om er te komen moest iedereen helmen op en gele vesten aan om vervolgens bij het Rokin af te dalen en te voet naar de plek onder het IJ te lopen. 'Ik weet nog dat ik dacht: dit is echt historisch.'

De filmlocaties voor 'Noord Zuid' vind je hieronder op een kaart.

Beeld KRO
Beeld KRO
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden