Han Lips

Het zal toch niet dat Streetlab als wetenschap wordt ingeboekt?

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Streetlab.

Streetlab Beeld NPO 3
StreetlabBeeld NPO 3

Alles voor de wetenschap. Britten staan bekend om hun beleefdheid, maar Stijn van Streetlab wilde weleens weten of het volk te allen tijde beleefd blijft.

Hoe onderzoek je dat? Door in een park 'plotseling' te ontdekken dat je in de hondenpoep bent gaan zitten. Door het dan van pure walging op een kotsen te zetten. En door dan ook nog eens in je broek te plassen. En wat denk je? Geen Brit die hem te hulp schiet. Stijn: "In naam van de wetenschap móet ik dit doen."

De jongens van Streetlab zijn dit seizoen op reis. Begrijpelijk, in Nederland worden ze meteen herkend.

Om redenen die voor Lips onnavolgbaar bleven, ging het sociale experiment door op de vraag of gewone Hollandse jongens, zijzelf, James Bond kunnen worden.

Dat werd dus een wedstrijdje meisjes versieren, stunten en gewone Londenaren achtervolgen tot het pijnlijk werd. En tot één van de jongens plat op zijn muil ging bij een sprong over een hekje na tien Wodka Martini's, shaken not stirred.

Er was een tijd - na het verdwijnen van Noorderlicht in 2002 - dat bèta's zich konden beklagen over te weinig wetenschap op tv. Daaraan is nu geen gebrek. Denk aan de colleges van Robbert Dijkgraaf in DWDD University en het grondige De Kennis Van Nu. Maar ook jongenslol wordt verkocht als sociaal onderzoek.

De steeds weer dreigende banvloek op amusement bij de publieke omroep zal daar iets mee te maken hebben. Het zal toch niet dat Streetlab als wetenschap wordt ingeboekt? Net als Het Instituut van Joep van Deudekom en Rob Urgert is het 'braintainment' - zo noemen ze op RTL5 het populairwetenschappelijke Galileo.

Als je bij de NPO een sociaal onderzoek aankondigt, bestellen ze blind acht afleveringen. Als je het brengt als een vrijgezellenfeestje met twee camera's, zeggen ze: nee, dankjewel.

Maar, toegegeven, Lips heeft óók gelachen.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden