Het vliegtuig van plastic is geland op Schiphol

Begeleid door straaljagers, vliegtuigspotters en een waterspuitende luchthavenbrandweer is donderdagmiddag de eerste Nederlandse Dreamliner op Schiphol gearriveerd.

null Beeld Herman Stil
Beeld Herman Stil

Om even over half één landde de pionier op de Polderbaan, na een eerste trans-Atlantische vlucht die startte bij de fabrieken van Boeing waar het toestel de afgelopen twee maanden in elkaar is gezet.

In de tien uur konden we alvast meemaken wat tienduizenden vakantiegangers vanaf half juni kunnen ervaren. Een toestel dat stiller, ruimer en comfortabeler is dan ooit, luxer dan welk ander vakantietoestel - en menig lijndienstvliegtuig.

Dat het toestel goeddeels van kunststof is gemaakt, valt alleen van heel dichtbij te zien. De Dreamliner lijkt meer te glanzen dan de aluminiumtoestellen die ook geparkeerd staan op het gigantische Boeingvliegveld bij Seattle. Alhoewel daar nog tientallen Dreamliners geparkeerd staan, heeft Boeing deze dag de loper uitgerold voor de maatschappij uit Nederland. Ook voor de vliegtuiggigant is de aflevering aan een vakantiemaatschappij een unicum.

Panoramaramen
Boeing geeft hoog op van het comfort in het toestel. De lucht is schoner, de motoren stiller, turbulentie nauwelijks voelbaar. Maar wat er uitspringt, als we na alle ceremonieel eindelijk aan boord kunnen, zijn de ramen. Panoramaramen zijn het. Tientallen procenten groter dan wat gebruikelijk is in de luchtvaart. Even na de start bieden ze een ongebreideld uitzicht over de besneeuwde hellingen.

Hightech zijn ze ook. Onder de ovalen ramen zit een drukknop waarmee deze magnetisch tot duisternis gedimd kunnen worden. Met dezelfde knop worden ze ook weer helder. Gecombineerd met de veelkleurige led-verlichting in de cabine kan zo dag en nacht worden gesimuleerd.

Ruim is het toestel zeker, ook in economy. Voorbij is de tijd van vier of zelfs vijf stoelen naast elkaar. In de Dreamliner zijn het drie trio's gescheiden door twee gangpaden. De bemanning heeft genoeg ruimte. In de staart van het toestel zit een ruimte met zes bedden, waar zowel cabinepersoneel als vliegers hun verplichte rustmomenten in alle rust kunnen doorbrengen. Iets dat ze tot nu tussen de passagiers moesten doen.

Stilte
De belofte van stille motoren - tot 60 procent stiller dan tot nu gebruikelijk - komt uit. Zo stil zijn ze, dat het gesuis van de airconditioning en het geraas van de wind langs de romp duidelijk hoorbaar worden. Echt stil wordt het nooit, wat slapen ondanks de gedimde ramen nog steeds lastig maakt.

Boven de Noordzee vliegen plots twee F16's van de Koninklijke Luchtmacht naast het toestel. Bewapend met raketten en met camera's om de nieuwkomer te filmen. Als de straaljagers boven de Wadden met een scherpe bocht terugkeren naar de basis, zet de Dreamcatcher koers richting Schiphol.

Boven Flevoland breekt het toestel door de wolken, precies boven Lelystad Airport, de luchthaven die ook na de omstreden uitbreiding tot vakantievliegveld te klein is voor een toestel als de Dreamliner. Schuin steekt het toestel op lage hoogte over Amsterdam Centrum, op weg naar Schiphol-Oost waar een ceremoniële 'fly-by' op het programma staat. Laag scheert de gigant over de oude baan van Schiphol-Oost, om plots stel te klimmen. De echte landing, twintig minuten later op de Polderbaan is heel wat minder spectaculair.

Spotters
Langs die baan ziet het zwart van de vliegtuigspotters. En ook als het toestel richting Schiphol Centrum taxiet, begeleid door een vloot van 12 gele Schipholvoertuigen, worden we voortdurend gefotografeerd. Ook door grondpersoneel van KLM, de maatschappij die nog ruim een jaar moet wachten op haar eerste Dreamliner.

Op Schiphol-Centrum wordt nog een ereronde gemaakt langs de pieren, waarna het toestel aan de G-pier het traditionele watersaluut ontvangt van de luchthavenbrandweer. Als het toestel tot stilstand is gekomen wordt het direct omzoomd door tientallen medewerkers van Arke en Schiphol.

De nieuweling krijgt na deze eerste vlucht nauwelijks rust. Volgende week wordt een rondvlucht boven Nederland gemaakt en daarna pendelt de PH-TFK een paar keer naar Turkije. Vanaf 12 juni volgt dan het echte werk: vijf retourvluchten per week naar Aruba, Bonaire en Curaçao. De eerste vluchten zijn al volledig volgeboekt door alerte vakantiegangers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden