PlusAchtergrond

Het verhaal van de The Last Poets: ‘Ze waren de eerste rappers’

Regisseur Jörgen Tjon a Fong vertelt in zijn muziektheatervoorstelling het verhaal van de The Last Poets, een groep Afro-Amerikaanse dichters die in de late jaren zestig streed voor emancipatie. ‘Hier ligt de oorsprong van hiphop.’

The Last Poets inspireerde Urban Myth tot de voorstelling De Laatste Dichters.Beeld Jean van Lingen

Na succesvolle producties als Martin Luther King en Celia! komt theatercollectief Urban Myth nu met De Laatste Dichters, dit weekend te zien in ITA aan het Leidseplein. Directeur Jörgen Tjon a Fong wil ermee laten zien dat de boodschap van de dichters nog steeds van belang is. “Het waren belangrijke idealisten, die een inspiratiebron vormden voor artiesten als David Bowie en Mick Jagger, maar ook rappers als Tupac en Common. De wortels van hiphop liggen bij hen.”

The Last Poets waren de eersten die gedichten op muziek zetten. “Zij worden gezien als de eerste rappers. Daarom speelt muziek ook een belangrijke rol in de voorstelling. We vertellen een verhaal met toneelspel, maar ook met muziek. Dat raakt mensen toch op een andere manier.”

De samenstelling van The Last Poets wisselde. De voorstelling focust op Umar Bin Hassan, Felipe Luciano en Abiodun Oyewole. “We vertellen het verhaal van deze dichters, en leggen de connectie met het heden.” De teksten van The Last Poets gingen over identiteit en zelfbeeld, thema’s die volgens Tjon a Fong nog spelen.

Bepaalde scènes worden gekoppeld aan ervaringen van de acteurs. “Zo vullen we het historische verhaal aan met de verhalen van nu.”

Volgens actrice Birgit Schuurman krijgt de voorstelling op die manier een tweede laag. Zij speelt verschillende vrouwelijke rollen. “De voorstelling gaat over identiteit en in hoeverre je identiteit wordt bepaald door waar je vandaan komt of door hoe je gezien wordt door anderen. Dat zette ons aan het denken over de eigen identiteit en familie. Van Jörgen kregen we daar alle ruimte voor.”

Oud familieverhaal

De Laatste Dichters is een wisselwerking tussen de acteurs en de voorstelling, zegt Tjon a Fong. “De voorstelling had invloed op hun levens, maar hun levens ook op de voorstelling. Dat vind ik een geweldig effect. Realiteit en fictie lopen dwars door elkaar heen.”

Voor Schuurman wekte het interesse in een oud familieverhaal op. Wim Bos Verschuur, de broer van haar opa, was een belangrijke politicus, schilder en activist in Suriname. In de Tweede Wereldoorlog werd hij opgesloten, omdat hij de Surinaamse bevolking zou opstoken tot revolutie. Ze wist het, maar had zich nooit in het verhaal verdiept. Dankzij de voorstelling heeft ze dat nu toch gedaan.

Het blijft belangrijk de verhalen van de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging, waarin The Last Poets actief waren, te vertellen, zegt Tjon a Fong. “Amsterdam bestaat uit minderheden, er is geen dominante groep meer. Dat maakt thematiek rondom identiteit extra relevant. De Laatste Dichters gaat niet alleen over een aantal mannen die voor rechtvaardigheid vochten, maar ook over hoe we met elkaar omgaan.”

Beladen woord

Voor Schuurman heeft dat veel te maken met taal. “Er zijn ongeschreven regels voor wat je wel en niet mag zeggen. The Last Poets gebruikten vaak het woord ‘nigger’, dat is een beladen woord. Daar kun je omheen dansen, maar je kan het er ook over hebben. Dat geldt ook voor andere discussies rondom taalgebruik. Soms zeggen mensen dingen vanuit onwetendheid. Dan kun je boos worden, maar je kunt het ook bespreken.”

Tjon a Fong hoopt dat het publiek ook gaat nadenken over dit soort onderwerpen. “Mensen vormen vaak een oordeel gebaseerd op iemands uiterlijk. Het beeld dat ze dan vormen correspondeert niet altijd met het beeld dat iemand van zichzelf heeft. Dat proberen we over te brengen.”

De laatste dichters, ITA 22-23/2, Kleine Komedie 16/4

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden