Plus

Hét pijnpunt van Aus dem Nichts is de verspilde potentie

Het verhaal van Aus dem Nichts kan in het begin nog alle kanten op. Helaas kiest regisseur Fatih Akin voor de minst interessante.

Aus dem Nichts is geïnspireerd op de tien moorden, die de NSU, een groep neonazi's, tussen 2000 en 2007 pleegde Beeld
Aus dem Nichts is geïnspireerd op de tien moorden, die de NSU, een groep neonazi's, tussen 2000 en 2007 pleegdeBeeld

Haar eerste rol in een Duitse productie koppelt Hollywoodactrice Diane Kruger aan de geprezen regisseur ­Fatih Akin, die met Aus dem Nichts de toename van het aantal racistisch gemotiveerde misdaden in Duitsland wil behandelen. Dat maakt de film evident, maar Akin zet het na de climax ook pontificaal in beeld. Voor de zekerheid.

Kruger speelt Katja, die haar man en zoontje verliest bij een gerichte aanslag. Er is enige verwarring over de schuldvraag, aangezien haar van oorsprong Turkse echtgenoot in het verleden actief was als drugsdealer. Niemand gelooft haar als ze zegt dat de daders nazi's zijn.

Die onmacht drijft Katja tot een zelfmoordpoging. Bloed vermengt zich met badwater als plots de telefoon gaat en iemand haar voicemail inspreekt. Het waren waarschijnlijk toch nazi's. Katja komt net op tijd bij zinnen, verbindt haar polsen en spoedt zich naar de rechtbank.

De eerste akte intrigeert, want het verhaal kan dan nog 1001 verschillende richtingen op. Helaas kiest Akin voor de minst interessante. Hij spendeert de helft van zijn film aan de vraag of de daders zullen worden veroordeeld. Dat zijn dodelijk saaie scènes, die Akin probeert te kruiden met onrealistische plotkeuzes.

Dubieus
Zo laat hij Katja drugs ­gebruiken, die ze krijgt van haar advocaat (!). Dat is ­natuurlijk goed nieuws voor de verdediging, in de persoon van een stevig overacterende Johannes Krisch. Hij speelt de raadsman van de nazi's als de gemene, gestoorde boef in een kinderfilm.

Aus dem Nichts lijdt dus onder een dubieus script, maar ook onder beelden die op hun best functioneel, maar soms ronduit lelijk geschoten zijn. Hét pijnpunt is echter de verspilde potentie. Dit verhaal had grote maatschappelijke zeggingskracht kunnen hebben.

Over oorzaken van onvrede of de diepe verdeeldheid in veel Europese landen. Maar Akin behandelt vooral de impact van een misdaad op het slachtoffer. Dat hebben we al vaak gezien.

Aus dem Nichts

Regie Fatih Akin
Met Diane Kruger, Denis Moschitto, Johannes Krisch
Te zien in Cinecenter, Het Ketelhuis, Kriterion, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden