Het Oostveer is zo'n succes dat niet altijd iedereen mee kan

Het Oostveer, dat sinds 15 maart vaart tussen Oost en Noord, is zo'n succes dat niet altijd iedereen mee kan. Het minimale aantal passagiers per dag wordt ruimschoots gehaald.

De Oostveer komt aan in Noord. Beeld Floris Lok
De Oostveer komt aan in Noord.Beeld Floris Lok

Het gaat om een proef van een jaar en om die te laten slagen, zijn per dag veertienhonderd passagiers nodig. Volgens het GVB zijn het er gemiddeld driehonderd meer. 'Je kunt dus zeggen dat het een succes is en in een behoefte voorziet,' zegt een woordvoerder.

Passagier Emmy: 'Het voelt voor mij als een cadeautje op mijn oude dag. Ik woon in het Oostelijk Havengebied en heb een volkstuin in Noord.' Het scheelt haar een flink stuk rijden, zeker een half uur. 'En nu hoef ik niet door die drukte met fietsers en voetgangers bij het Centraal Station. Heerlijk is dit, in acht minuten ben je aan de overkant.'

Sara Bicchielli woont in de Watergraafsmeer en wil op een zonnige dag de parken in Noord eens gaan ontdekken. 'Ik vind het normaal altijd veel gedoe om het IJ over te steken, maar nu is dat veel gemakkelijker. Het Vliegenbos is ineens vlakbij.'

Toenmalig wethouder Eric Wiebes was tegen de komst van het Oostveer, waartoe de raad op initiatief van GroenLinkser Fjodor Molenaar toch besloot. Wiebes achtte de pont duur in verhouding tot het aantal te verwachten passagiers en vond het ook geen logische verbinding.

Logische verbinding
Passagier Xander Remkes ziet dat anders. 'Ik woon in de Indische Buurt en heb een werkruimte in de Zamenhofstraat, waar de pont aankomt. Deze verbinding is ideaal voor mij, ik gebruik 'm meerdere dagen per week. Het is een logische verbinding, ik ken genoeg mensen in Oost die in Noord werken.' Remkes ging voorheen met de auto. 'Nu kan ik even uitwaaien op het water en ben ik er net zo snel met de fiets. Dat scheelt weer voor het milieu.'

Het pontje is een klein exemplaar, waar maximaal 120 personen op kunnen. Volgens het GVB komt het op de drukste dagen - in het weekend - voor dat mensen die mee willen, op de kade moeten wachten totdat de volgende pont komt. Wethouder Maarten van Poelgeest laat weten dat in de komende tijd bekeken wordt of de toename van passagiers structureel is. Dan kan, met uitzondering van festivaldagen op de NDSM-werf, een grotere pont worden ingezet.

Niet iedereen blij
Niet iedereen is blij. Er zijn klachten over geluidshinder en stank van de ronkende dieselmotor van de pont als die op passagiers ligt te wachten. Vyvyan Rayner: 'Ik woon op één van de woonboten naast het Azartplein en heb in de afgelopen week niet op mijn dek kunnen zitten zonder voortdurend de uitlaatgassen van de pont in te ademen.' Hij vindt dat het GVB stille en duurzame elektrische ponten moet inzetten.

De gemeente is dat vooralsnog niet van plan; de uitstoot voldoet aan de normen. Wel bestaat de wens de veren op termijn schoner te maken en te vergroenen. Het GVB gaat binnenkort met omwonenden in gesprek over de klachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden