Plus

'Het Oosterdok heeft Museumpleinpotentie'

Het Oosterdok heeft Museumpleinpotentie, vinden de directeuren van de OBA, Het Scheepvaartmuseum en DoubleTree by Hilton. Nu moet het publiek het nog gaan zien.

Van links naar rechts: Caroline Receveur, Martin Berendse en Michael Huijser. Beeld Niels Blekemolen

Vanuit de SkyLounge op de elfde verdieping van het DoubleTree by Hilton heb je het mooiste uitzicht op de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), het Conservatorium, Nemo, Het Scheepvaartmuseum, het Amrâth Hotel en de Schreierstoren.

De imposante gebouwen begrenzen het Oosterdokgebied, met in het midden een plas water vol woonboten, klassieke zeilschepen en passerende rondvaartboten.

Een gebied dat nooit als zodanig is gedefinieerd, in ieder geval niet in de volksmond. De Pijp, de Jordaan en het Museumplein zijn allemaal 'sterke merken', maar hoewel het Oosterdok zich de afgelopen jaren sterk heeft ontwikkeld, ontbreekt het aan een eenduidige identiteit.

Blauwe hart
Het is een plek die nauwelijks emotie oproept. Niemand zegt dat hij een dagje of avondje gezellig naar het Oosterdok gaat.

Om daar verandering in te brengen hebben ondernemers en culturele instellingen op en rond het Oosterdok zich verenigd in Expeditie Oosterdok. Samen willen ze het gebied 'een gezicht geven'.

Het Oosterdok moet een vanzelfsprekende plek worden om heen te gaan, vinden Caroline Receveur, general manager van het DoubleTree by Hilton, OBA-directeur Martin Berendse en Michael Huijser, directeur van Het Scheepvaartmuseum.

Een gemeenschappelijk logo is er, een gezamenlijke ambitie ook: het Oosterdokgebied prominent op de kaart zetten. Als de drie met elkaar praten over de plek die hun bindt, regent het termen als 'synergie', 'beeldtaal' en 'innovatie'. Maar bovenal delen ze een rotsvast vertrouwen in de potentie van het 'blauwe hart'.

"Kijk nou eens, lieve stad, wat een gebied!" roept Berendse tegen niemand in het bijzonder. "De afgelopen jaren is deze plek sluipenderwijs getransformeerd tot wat het nu is." Receveur noemt het een 'extra stukje Amsterdam'. "On-Nederlands mooi."

Boardwalk
Berendse: "Mensen die vanuit het Centraal Station de stad willen ontdekken, gaan rechtdoor naar de Dam of slaan rechtsaf richting de Jordaan. Ze gaan alleen linksaf als ze naar iets specifieks op weg zijn: de bibliotheek, Nemo of Het Scheepvaartmuseum. Als je hier niets te zoeken hebt, is er voor veel mensen weinig reden hier te zijn."

Receveur: "Jaarlijks lopen 3,1 miljoen mensen voorbij ons hotel. Als de gemeente wil spreiden om de drukte in het centrum tegen te gaan, dan kunnen wij helpen."

Berendse: "De boardwalk langs het water is aardig, maar nu nog best leeg. Dan wordt het al snel een tochtgat. Overal in de stad wordt geklaagd dat er te veel mensen zijn op te weinig vierkante meters. Wij hebben hier de ruimte. Zeker als het Marineterrein straks helemaal opengaat. Dat gebied is 400 jaar afgesloten geweest voor Amsterdammers en wordt nu teruggegeven aan de stad."

Huijser: "Dit gebied heeft een enorme potentie, maar het mag nog best wat levendiger. En dan niet om hier een nieuwe toeristenhub te creëren, maar juist als verblijfplek voor iedereen. Mensen moeten zich hier thuis gaan voelen, daarom gaan we samenwerken. Niet alleen wij drie, maar alle bedrijven en instellingen rond dit gebied: van het Bimhuis tot Oracle tot Nemo. Dat kan vanuit kernwaarden die hier al eeuwen gelden: innovatie, een internationale focus en de wil om te ontdekken."

Berendse: "Binnenkort bestaat de OBA 100 jaar, dan organiseren we een groot festival. Maar dat hoeft niet alleen in ons gebouw plaats te vinden: schrijvers kunnen ook in de SkyLounge voorlezen, of in Het Scheepvaartmuseum."

Jonge werknemers
Huijser: "Het hoofdkantoor van Booking.com, dat nu in aanbouw is, wordt op de begane grond helemaal opengesteld voor Amsterdammers. Het wordt een plek waar mensen kunnen werken en na het werk kunnen blijven hangen. Denk aan die jonge bedrijven op het Marine­terrein of aan innovatieve bedrijven als Tomtom en ­Oracle. Daar zitten allemaal jonge werknemers, die na het werk iets willen drinken of eten."

Berendse: "Ik verwacht dat de 'randen van de dag' veel levendiger zullen worden. Wij zijn nu van 10.00 uur tot 22.00 uur open, maar wellicht wordt dat verruimd. In september gaat op de zevende verdieping van de OBA ons nieuwe restaurant Babel open. Daar kun je 's avonds terecht en daarna..."

Receveur: "Wij zijn tot vier uur 's nachts open."

Huijser: "Het Scheepvaartmuseum gaat zijn binnenplein openstellen voor mensen zonder kaartje. Het moet een communityplek worden."

Berendse: "In potentie is deze plek even leuk als het Museumplein. Met een paar verbeteringen valt al zo veel te winnen. Op het punt van bereikbaarheid bijvoorbeeld."

Huijser: "Zou het niet mooi zijn als er watertaxi's zouden komen, zoals in Rotterdam?"

Berendse: "Ik zou ook graag zien dat er voor oudere bezoekers beter openbaar vervoer komt. Dat busje dat vroeger over de Prinsengracht reed, dat zou perfect zijn."

Huijser: "Laten we proberen het te regelen. Misschien kunnen we het bij de komende Uitmarkt testen."

Receveur: "Zie je hoe snel ideeën ontstaan? Mooi!"

Berendse: "Zoals ieder kind een keer naar het Rijks­museum moet, zo zouden alle Amsterdamse kinderen elk jaar naar het Oosterdok moeten komen. Later kunnen ze hier studeren, of werken."

Receveur: "Amsterdammers weten ons al te vinden. Bijna alle overnachtingen in mijn hotel zijn van zakelijke klanten, maar in het restaurant is meer dan de helft van de klanten Amsterdams. In de SkyLounge zelfs 80 procent."

Huijser: "Dit is van oudsher een gebied middenin Amsterdam, maar duidelijk naar buiten gericht. We staan hier in de haven vanwaar vroeger de schepen de wijde wereld in trokken. Dat internationale karakter zal hier altijd blijven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden