PlusConcertrecensie

Het Nieuwjaarsconcert: een unieke manier om 2020 in te gaan

Het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) blijft een even aanstekelijke, levensomarmende als unieke manier om het nieuwe jaar in te gaan. 

Het Nieuwjaarsconcert van het NBE.Beeld Peter Lodder

Onder de eeuwig bevlogen artistieke leiding van hoboïst Bart Schneemann brengt het NBE op 1 januari nu al vele jaren in het Concertgebouw een programma waarin liefde en verbroedering de boventoon voeren. En waarin xenofobie, zinloze agressie en geweld niet bestaan, omdat daarvoor in de klassieke muziek domweg geen plaats is.

Roll over Beethoven was het thema ditmaal, want 2020 is het jaar waarin we de 250ste geboortedag van Ludwig van Beethoven gedenken. Daardoor liep de muziek van Beethoven als een rode draad door het concert, dat begon en eindigde met een eigen versie van de Negende symfonie.

De leden van het NBE, aangevuld met Consensus Vocalis en vele tientallen zangers uit zeer diverse koren, stonden over drie verdiepingen verdeeld op het podium opgesteld – een prachtig bont gezelschap, dat dito muziek ten gehore bracht, uit alle windstreken.

Na twee gedeeltes uit de Negende speelde Sinan Arat een fraaie solo op de Turkse ney (een soort fluit), waarna alle musici zich met groot effect zich vocaal profileerden. Tot de verbeelding spraken ook de optredens van drie musici uit Kreta (op laouto en lyra), die telkens uitmondden in muziek met een enerverende ritmische stuwkracht.

Het mooist waren misschien toch de verstilde stukken van Händel en Rameau, of anders wel de bewerking die Hans van der Heide maakte van een deel uit Beethovens Pianosonate nr. 30, opus 109, met een rondjes draaiende dansende derwisj als visueel contrapunt.

Een vast onderdeel van het Nieuwjaarsconcert is de presentatie van drie zeer jonge compositietalenten. Het pleit voor Schneemann en de zijnen dat ze de slappe popliedjes of onverstaanbare rappers dit keer links hadden laten liggen, maar kozen voor drie pubers uit de klassieke hoek; alleen jongens helaas. 

Casper Jeukendrup (16) en Duco Akkerman (18) ontroerden met hun melodieuze stukken, maar Sietse Verstege (18) maakte de meeste indruk met een heerlijk dwars en dissonant pianoconcert, dat hij zelf ten gehore bracht.

Klassiek

Nieuwjaarsconcert: door Nederlands Blazers Ensemble

Gehoord 1/1, Concertgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden