Graphic

Het nieuwe tv-seizoen: welke zender wint de strijd om de kijker?

Het nieuwe televisieseizoen gaat van start. Nieuwe programma's en nieuwe gezichten gaan strijden om de gunst van de kijker. Maar de sleutelrol speelt toch echt koning Voetbal.

1. NPO: blik op Den Haag
Zoek de vernieuwing niet op vlaggenschip NPO1. Daar zien we vooral kijkcijferkanonnen als De Wereld Draait door, Heel Holland Bakt, Wie is de Mol en Flikken Maastricht. Bij NPO2 en jongerenzender NPO3 gaat de vooravond flink op de schop. Zo stopt na zestien jaar het populaire cultprogramma Man Bijt Hond op NPO2. De redactie gaat een programma maken op NPO3: Jan Rijdt Rond. Bij die kanalen zijn ook de spannendste nieuwe programma's te vinden, zoals Super Stream Me, Leven na de Lente en Langs de Oevers van de Yangtse.

Vooral NPO3 heeft de afgelopen jaren flinke klappen gehad. Het gat dat het vertrek van DWDD naar NPO1 in 2014 sloeg, is tot nu toe niet met succes gevuld en nu is de zender ook het Champions League-voetbal kwijt.

Volgens NPO-directeur televisie Frans Klein zit er desondanks groei in, maar of de NPO met alle nieuwe programma's, zoals de comedy Rundfunk en de extreme sports-talentenjacht The Freestyle Games, die groei weet door te trekken, is nog maar de vraag. Misschien als ze de spannendste clipjes op YouTube zetten? Als het niet lukt, komt mogelijk het voortbestaan van NPO3 ter discussie te staan. Wat dat betreft lijkt de grootste dreiging voor de NPO niet uit ­Hilversum, maar uit Den Haag te komen.

2. RTL: stal vol sterren
Bij RTL is het duidelijk: hoe meer sterren, hoe beter. Onder anderen Ruben Nicolai, Beau van Erven Dorens en Rick Brandsteder zijn komend seizoen nieuw. Jandino Asporaat was vorig jaar al bij RTL te zien, maar krijgt komend seizoen drie programma's, terwijl hij - pikant detail - ook voor de NTR een show maakt. Zij vergezellen Wendy van Dijk, Humberto Tan, Linda de Mol, Chantal Janzen en vele anderen.

Naast hulp-tv, waarvan programmadirecteur Erland Galjaard bij presentatie voor het nieuwe seizoen toegaf dat RTL er iets in doorgeschoten was, leunt de zender dit seizoen veel op humor en familieshows. Voor vernieuwing moet de kijker niet bij RTL zijn. Danswedstrijd Dance Dance Dance ziet er spectaculair uit, maar lijkt een mix te zijn van Dancing With the Stars en So You Think You Can Dance. En het wetenschapsprogramma van Ruben Nicolai en Tijl Beckand lijkt wel heel erg op de BNN-show Proefkonijnen.

De mindere kijkcijfers van de zomer zijn vooralsnog geen reden tot paniek. 'Al jaren hoor ik steeds na presentaties dat het 'alleen maar minder' kan worden bij RTL,' aldus Galjaard. 'Dat gebeurt maar niet en het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat we ineens zouden wegzakken. SBS6 heeft nu wel de Champions League. Daarmee kochten ze zeker 1,5 miljoen kijkers die mogelijk bij de zender blijven hangen. Als ze die voetbalrechten niet hadden gekocht, zouden ze nooit meer bij RTL in de buurt zijn gekomen.' En toch lijkt Galjaard een ietsje bezorgd. 'SBS gaat nu groeien, dat kan niet anders.'

3. SBS: bescheiden van toon
Het afgelopen seizoen ging het mis bij SBS, nu klinkt de zender een stuk bescheidener. 'Wij zijn de tweede commerciële zender van Nederland, maar je hoort mij niet roepen dat we de nummer één worden,' aldus SBS-directeur Peter de Mönnik op de presentatie voor het nieuwe seizoen. Toch heeft SBS een flinke slag weten te slaan met het binnenhalen van de uitzendrechten van de Cham­pions League.

Dat verzekert de zender van een twintigtal dinsdag- en woensdagavonden met hoge kijkcijfers. Tenminste, als het nieuwe gratis kanaal van Sport1 en Ziggo geen roet in het eten gooit. Het is voor SBS ook zuur dat Ajax zich niet wist te plaatsen en nu in de Europa League speelt, die te zien is op RTL7. Naast de Champions League heeft SBS ook het bekervoetbal binnengehengeld.

Qua nieuwe shows doet SBS het ook iets bescheidener aan, maar met K3 zoekt K3 hebben ze wel een show die in potentie op de pittige vrijdagavond weerstand kan bieden tegen The Voice of Holland en Flikken Maastricht. Opvallend is ook dat SBS Rijdende Rechter Frank Visser bij de KRO-NCRV wist los te wrikken. Wel is het nog steeds de vraag wat voor zender SBS6 nu wil zijn: het ging van RTL-light naar platte campingzender en weer terug. Met de nieuwe slogan 'Het land van...' profileert de zender zich nu als typisch Nederlandse familiezender.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden