Plus

Het nieuwe American Hotel: jugendstil met een vleugje rock

Ga even zitten. Neem het Leidseplein in gedachte en kijk naar het denkbeeldige American Hotel. Denk dan aan hardrock. Nee? Toch wordt het jugendstilmonument het eerste Nederlandse Hard Rock Hotel.

Café Americain, dat onaangetast blijft Beeld Eden Hotels

Ze heeft het naar haar zin gehad. Tenminste, vermoedelijk. Nana Mouskouri heeft prominent haar handtekening en ijdelheidsfoto in het gastenboek achtergelaten, maar hoe het verblijf is verlopen, is vervat in onontcijferbaar Grieks.

"Toch al een beetje hardrock," schertst Léon Dijkstra, topman van het Amsterdamse Eden Hotels, naast de krabbel van de diva.

Dijkstra (51) is wel van het steviger muziekgenre - de kaarten voor de afscheidstournee van Kiss heeft hij al aangeschaft. Maar dat was niet de drijfveer om de afgelopen twee jaar in stilte aan de komst van het eerste Hard Rock Hotel naar Nederland te werken.

Die bedrijfsnaam, bekend van Hard Rock Cafe, suggereert toupage en lycra; niet direct een voor de hand liggende associatie met 117 jaar jugendstilgastvrijheid en de 'telefoon voor de heer Mulisch'-chic van Café Américain Dijkstra heeft begrip voor het misverstand.

Hardrock - een muziekstroming ruwweg halverwege de bouwperiode van het hotel en het heden - suggereert jeans, leer, volumineuze kapsels en een kloeke vierkwartsmaat.

Maar die associatie voor de naar het stevige genre vernoemde hotelgroep is, vindt Dijkstra, een misverstand.

De Amerikaanse keten nodigt bij haar festivals ook gewoon Rihanna uit, weliswaar van tijd tot tijd ook getoupeerd en strak bekleed, maar muzikaal toch een eind verwijderd van metalclichés als ellenlange gitaarsolo's of openlijk beleden promiscuïteit.

De gelijkenis tussen het hotel dat hoogtij vierde in de tijd van de quickstep en een hotelformule uit de periode van het headbangen is volgens Dijkstra aanmerkelijk groter dan het cliché doet vermoeden.

Geen neonbombardement
"Met de artiesten die wij hier in het verleden hebben ontvangen - en nog steeds ontvangen - is deze combinatie volstrekt logisch. En een luxehotel met muziekthema past precies in de driehoek DeLaMar, Melkweg en Paradiso."

Hij wil graag geruststellen. De monumentale buitenkant van het 175 kamers tellende hotel wordt geen Vegasachtig neonbombardement - het eerste Hard Rock Hotel stond in de gokstad - maar blijft precies zoals hij is. Café Américain blijft Cafe Américain, de huiskamer van Amsterdam en ja: de leestafel keert na jaren af­wezigheid terug.

De verandering betreft het hotel zelf. "Voor Amsterdammers is dat misschien de achterkant," zegt Dijkstra - omdat de hotelingang aan de Leidsekade ligt. "Voor ons is het de hoofdzaak."

Hotel American aan het Leidseplein Beeld Eden Hotels

"We hadden zelf iets kunnen bedenken of ons kunnen aansluiten bij een van de grote hotelketens. Maar dan denk ik dat we dat zelf beter kunnen. Voor zo'n hotel wil je iets unieks, iets onderscheidends, iets dat er in de stad nog niet is."

Het was een vriend die Hard Rock Hotels opperde. "Ik dacht: waarom niet. Het was een geniale gedachte. Hiermee durven we kleur te bekennen. Wíj hebben hen benaderd."

Hij zoekt naar een eenpitsbeschrijving van de Amerikaanse hotelformule "Tof. Een toffe club. Dat beschrijft hen nog het beste. Het is niet 'groot en alles hetzelfde', maar ze denken echt mee hoe dit een Hard Rock hotel kan worden. Het is een formule die overal past."

Hij heeft het verbond twee jaar onder de pet kunnen houden. Sommige gasten slapen zelfs al in Hard Rockkamers. "We hebben tot nu 100 kamers opgeknapt," zegt Dijkstra, "met de standaard en uitstraling van Hard Rock."

Een van de nieuwe kamers Beeld Eden Hotels

Zo is de klassieke ambiance, voorheen in lijn met de art-nouveau-achtergrond van het gebouw, nu uitbundig. Elke kamer bevat naar Hard Rockmaatstaven mans­hoge spiegels en de wasbakken staan niet meer in de badkamer maar in de kamer zelf.

Nog 75 kamers en de openbare ruimten volgen dit jaar. In de lobby keert de majestueuze trap terug en verdwijnen de jarentachtigplavuizen. Ook de bar en vergaderzalen krijgen een make­over in formulestijl.

Hard Rockmomentjes
In het hele hotel komen, met gevoel, 'Hard Rockmomentjes', geput uit de grootste muziekcollectie in de wereld. Dijkstra is er geweest, in The Vault, de kluis waar de Hard Rock Group 80.000 stuks muziekparafernalia bewaart - als de voorwerpen niet in de cafés of hotels staan.

Wat daarvan naar Amsterdam komt, is nog in onderzoek. "Het zal een mix zijn van grote namen, lokale grootheden en bijzonderheden. Het is al lang niet meer alleen vitrines met gitaren of kleding, het zijn vooral muzikale installaties."

Ook komt er een 'vibemanager', die muziekmomenten creëert, een rockshop met formulesouvenirs en een 'Bodyrockspa' voor de uiterlijke mens. En waar reguliere hotels het bij room­service houden, ligt in de kamers een gitaarmenu, waarbij de gasten een instrument naar keuze kunnen bestellen.

Dijkstra moet nog wel even nadenken hoe dat straks met de bijbehorende volumineuze gitaarvirtuositeit zit. "Misschien toch iets met kop­telefoons."

Een keten van de Seminolestam

Vier jaar geleden bood Hard Rock Hotels aanvankelijk succesvol op het lege Paleis van Justitie aan de Prinsengracht. Maar de viersterrenplus­formule werd er door de gemeente als onwaardig voor een Paleis weggehoond - en omdat een vastgoedpartner niet brandschoon leek.

Hard Rock Groep stamt uit 1971, toen het eerste café in Londen werd geopend. In 1979 kwamen daar muzieksouvenirs bij. Momenteel telt de keten 185 Hard Rock Cafes, waarvan sinds 1999 eentje in Amsterdam. Het eerste van nu 25 hotels dateert van 1995.

Het bedrijf is eigendom van de Seminole, een stam inheemse Amerikanen in Florida die er twaalf jaar geleden 965 miljoen dollar voor neerlegde. De Seminole waren in 1975 de eerste stam die gokken toestond in een reservaat en gelden als de meest succesvolle inheemse stam, met een jaaromzet van 1,1 miljard dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden