PlusMode

Het modellenavontuur van Julia (19) ging van Gelredome naar Armani

Model Julia Bergshoeff (19) uit Papendrecht wist de Armani Beauty-campagne binnen te slepen, één van de meest prestigieuze klussen in de modewereld. Bij Ulla Models in Amsterdam-Noord zijn ze apetrots.

Fiona Hering
Bergshoeff is het nieuwe gezicht van Armani Beautyproducten Beeld Mario Sorrenti
Bergshoeff is het nieuwe gezicht van Armani BeautyproductenBeeld Mario Sorrenti

Sinds september woont Julia Bergshoeff in de West-Village in New York, omdat daar 'zo'n chill vibe' hangt. Ze heeft zich er nog geen minuut eenzaam gevoeld, omdat er zó veel Nederlandse modellen wonen. Astrid Baarsma, Maartje Verhoef, Jamilla Hoogenboom en de Belgische Ine Neefs zijn slechts enkele van haar vriendinnen.

"Iedereen is continu op reis, maar er is altijd wel íemand om mee te lunchen," zegt Bergshoeff aan de telefoon. "In de business weet iedereen het ook: the Dutchies stick together."

Bergshoeffs carrière begon op haar vijftiende met een exclusive voor de Pradamannenshow, waarna ze van havo-scholiere in korte tijd transformeerde tot model met klussen op Barbados en Hawaii. Slechts zestien lentes jong liep ze zestig shows in New York, Londen, Milaan en Parijs, vloog daarna de wereld over voor shoots en campagnes. Fotograaf Steven Meisel, oftewel God, was enthousiast en boekte haar meer­malen.

Maar het bleek allemaal wel erg veel voor de rustige Bergshoeff, dus besloot ze na twee jaar op de rem te trappen met een sabbatical. "Ik wilde weer even op één plek rustig mezelf zijn. Een lastige beslissing, want ik was bang dat na een half jaar niemand meer met me wilde werken."

Dat gebeurde niet, want zo perfect als Bergs­hoeff vind je ze zelden. Een klassieke schoonheid met een ondefinieerbaar exotisch vleugje, olijfkleurige huid met sproetjes, Slavische jukbeenderen én prachtige, tikkeltje Aziatische, groene ogen. "Geen idee waar ze vandaan komen, voor zover ik weet heb ik puur Hollandse genen."

Ze vertoont een opvallende gelijkenis met het Oekraïens-Canadese model Daria Werbowy en heeft in de verte ook iets van een jonge Kate Moss. Ontwerper Isabel Marant werd verliefd op haar looks en karakter, ze schitterde in campagnes van Mango, Zara en Topshop tot high end- campagnes van Salvatore Ferragamo, Coach, Proenza Schouler en Dsquared2. Onlangs was haar gezicht nog immens groot te zien op Times Square in een H&M-campagne.

Puberteit
En nu is ze wereldwijd het nieuwe gezicht van Armani Beautyproducten. Een campagne die een jaar geleden al in een Parijse studio werd geschoten door Karim Sadli. Armani zelf heeft ze niet ontmoet, wel zijn hele team. "Een droom zou ik het niet willen noemen, maar het stond wel op mijn lijstje van dingen die ik heel graag wilde bereiken," zegt ze nuchter.

Waarom het oog van Giorgio Armani nu juist op haar viel? "Geen idee, maar ik krijg wel vaak complimenten over mijn huid. Daar heb ik nooit problemen mee gehad, ook niet tijdens de puberteit. Soms ben ik bang dat het nog moet komen."

Lizzy Bouwman (29) weet het wel. Ze is boeker bij Ulla Models, wereldwijd Bergs­hoeffs aanspreekpunt - 'we appen of bellen dagelijks' - én degene die haar vier jaar geleden aansprak tijdens een concert in het Gelredome. Bouwman: "Ik zag al meteen dat ze het heel goed zou gaan doen en toen ik op kantoor polaroids van haar maakte, wist ik het zeker. Er zat niet één misser tussen. Via scouting zo'n meisje tegenkomen gebeurt zelden. Dat is echt zoeken naar een speld in een hooiberg."

Dat moet Armani ook hebben gedacht. "Zeker, Julia's schoonheid is tijdloos, ze heeft iets mysterieus waardoor je meer van haar wil weten en zien, én ze was nog niet eerder geboekt voor een make-upmerk. Het was gewoon de perfecte ­timing, Julia heeft even een stapje terug gedaan en we hebben haar op het juiste moment in Italië geïntroduceerd."

Julia Bergshoeff: 'Ik wilde weer even op één plek rustig mezelf zijn. Een lastige beslissing, want ik was bang dat na een half jaar niemand meer met me wilde werken' Beeld Mario Sorrenti
Julia Bergshoeff: 'Ik wilde weer even op één plek rustig mezelf zijn. Een lastige beslissing, want ik was bang dat na een half jaar niemand meer met me wilde werken'Beeld Mario Sorrenti

Alles staat of valt met goed management, weet Bouwman. Zo bespreekt ze dagelijks alle aanvragen met Viva en DNA, de bureaus die Bergs­hoeff, maar bijvoorbeeld ook Doutzen Kroes, vertegenwoordigen in Parijs en New York. "Wat laten we Julia wel doen en wat niet, daarbij zijn we streng, waardoor ze exclusief blijft."

"Of ze opdrachten mag doen hangt volledig af van het team en met name de fotograaf. Ze werkte al diverse malen met David Sims, Mario Sorrenti, Josh Olins en Mert & Marcus. Laatst kreeg ze voor het eerst een aanvraag van Peter Lindbergh. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee."

Op het nachtkastje
Ondertussen zorgt Bergshoeff dat ze fit blijft met yoga, pilates, boksen, wandelen en hard­lopen. "Een spannend leven? Ach, ik heb wel vaak diners en events met bekende personen, maar de backstagepassen voor concerten vliegen me niet om de oren. Nederlandse modellen blijven sowieso best wel normaal."

Dat blijkt. Wat ze heeft meegenomen uit Papendrecht naar New York? "Een foto van vroeger met mijn drie zussen en ouders. Hij staat op mijn nachtkastje. Als ik op reis ga, gaat ie altijd mee."

Haar eraf

In Holland’s Next Top Model mogen de traantjes rollen als de schaar eraan te pas komt, in real life doen modellen niet zo moeilijk. Neem Cara Delevingne (24), één van de lievelingen van Chanels Karl Lagerfeld en tegenwoordig ook actrice (o.a. Paper towns, Suicide squad, Pan en Anna Karenina). Voor haar nieuwe rol in Life in a year, naast Jaden Smith, speelt ze een vrouw met kanker en zette ze zonder een krimp te geven de tondeuse op haar mooie hoofd.

The Met

E-tailer Farfetch sponsort dit keer The Met Ball, het luxe jaarlijkse charitygala van het Costume Institute (van het Metropolitan Museum of Modern Art) in New York.

Maandag is het zover, tevens opent dan de tentoonstelling Rei Kawakubo/Comme des Garçons: Art of the In-Between. Vanaf maandag staat op Farfetch.com een fotoshoot: een hommage met zowel archief- als recente kleding uit CdG's mannen- en vrouwencollecties. De expositie is tot en met 4 september te bezichtigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden