Plus

Het merk Ajax is op tournee in Amerika

De zon schijnt, de velden zijn prachtig, maar de trainingsweek van Ajax in Orlando draait vooral om geld. De commerciële plannen van de club in Amerika zijn groot en dat schuurt een beetje met de sportieve belangen.

Onder een stralende hemel kijkt Carel Eiting toe hoe Matthijs de Ligt een bal in een van de doeltjes schiet op het trainingsveld in Orlando. Beeld Maurice van Steen/Vi Images

Een blik omhoog is het bewijs dat dit deel van de Verenigde Staten op de nummerplaten van de auto's terecht wordt betiteld als de Sunshine State.

Het ontbreekt de spelers van Ajax in het luxueuze Omni Orlando Resort in de Ame­rikaanse staat Florida aan niets, al is het wel ­oppassen voor de kaaimannen die zo nu en dan liggen te zonnen bij het beekje langs de drie prachtige trainingsvelden.

Dat Ajax de oceaan oversteekt om zich voor te bereiden op de belangrijke tweede seizoens­helft, is een trendbreuk met de laatste jaren. Geen simpel en kort vluchtje naar de Portugese Algarve of de Turkse Rivièra.

Grote plannen in de VS
Nee, een intercontinentale vlucht, inclusief overstap in Atlanta, naar de andere kant van de wereld. De jetlag krijgen de spelers er gratis bij. En aan het einde van de week weer. Verre van ideaal.

Zie hier de schurende belangen tussen de commerciële en de sportieve kant van een Nederlandse topclub anno 2019. Want natuurlijk zijn de omstandigheden prima, maar deze trip heeft vooral een financiële achtergrond.

Het past in de expansiedrift van Ajax om de naamsbekendheid van de club te vergroten. Simpel ­gesteld: om meer geld te verdienen. En om daar dan uiteindelijk ook de sportieve vruchten van te plukken.

Vorig jaar was PSV hier in Orlando, omdat Ajax de uitnodiging bewust had afgeslagen. Het technisch hart van de club vond zo'n verre reis niet verstandig en ging ervoor liggen.

Deze winter is dat dus anders, al ging er intern wel genoeg discussie aan vooraf. Geen enkele trainer of speler is fan van een verre vliegreis, maar er kwam een compromis, die onder meer inhoudt dat elke speler een plekje in de businessclass van het vliegtuig heeft.

Want de plannen van Ajax in de Verenigde Staten zijn groot. Het merk Ajax moet op de kaart komen en dat gebeurt niet als de tenten worden opgeslagen in pakweg Lagos of Belek.

Nee, nu rijdt de spelersbus van Ajax met de enorme ­koppen van onder anderen Nicolás Tagliafico, David Neres en Matthijs de Ligt door de ruime straten van Orlando. Honderden kilometers verderop, in hartje New York, opende Ajax eind vorig jaar een kantoor om van daaruit de VS commercieel te veroveren.

Algemeen directeur Edwin van der Sar, die maandag traditiegetrouw een ochtendje meetrainde met de keepers van Ajax, omschreef het zo: "De ontwikkeling in de VS, waarbij het voetbal steeds meer aan populariteit wint, is voor ons aanleiding om die markt nader te onderzoeken. Dat past in onze strategie om meer en meer buiten de eigen landsgrenzen te kijken."

Want binnen Nederland zit Ajax commercieel volledig aan zijn plafond. De club speelt elke wedstrijd in een uitverkochte Johan Cruijff ­Arena. Op Champions Leagueavonden kan het stadion wel drie keer worden gevuld.

Ook de skyboxen zitten vol. Binnen Nederland haalt Ajax jaarlijks bijna 30 miljoen euro op met sponsoring, bijna twee keer meer dan PSV en Feyenoord.

Actief op elk continent
Pak een wereldbol erbij en je ziet dat Ajax op ­bijna elk continent actief is. Zo levert de samenwerking met de Chinese club uit Guangzhou 3 miljoen euro per jaar op, in ruil voor Nederlandse voetbalkennis - onder meer trainings­methoden -, waar in China een grote markt voor is.

Verder werken de Amsterdammers ook samen met Sagan Tosu in Japan en Sydney FC in Australië. Met Ajax Cape Town in Zuid-Afrika bestaat al jaren een overeenkomst.

Dat moet op termijn ook in de Verenigde Staten gebeuren en daarom draait de pr-machine deze week op volle toeren, met deelname aan de vijfde editie van de Florida Cup als belangrijkste pijler.

Ajax speelt donderdag tegen Flamengo en zaterdag tegen São Paulo, in het Orlando City Stadium. De uitzendrechten voor die wedstrijden zijn verkocht in 120 landen. Bovendien worden de wedstrijden in de VS live op Facebook uitgezonden.

Het heilige doel: structureel meedoen in de Europese (sub)top. Dat Ajax volgende maand de in de achtste finales van de Champions League speelt tegen Real Madrid is prachtig, maar juist dat moet de norm worden, en niet de uitzondering.

Voor de nieuwe aankopen in de categorie Dusan Tadic en Daley Blind is simpelweg geld nodig. Volgens de club onder meer binnen te ­halen door 'innovatief en internationaal te denken'.

Van der Sar: "De Florida Cup is voor ons een mooi platform. Met wedstrijden tegen São Paulo en Flamengo bereiken we miljoenen fans. Door structureel in de buurt (het kantoor in New York) te zijn, kunnen we hen blijven bereiken en hopelijk enkele toekomstige voetbalsterren helpen met hun ontwikkeling."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden