Plus Blikvangers

Het lijken wel raketten of speren op de Diemerzeedijk

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: Roestige sculpturen zonder naam.

Vier roestige 'stroken' bij Fort Diemerdam, aan het einde van het Diemerpark Beeld Tammy van Nerum

In het verdorde gras liggen enorme platen roestig cortenstaal waaruit vier stroken zijn gesneden die omhoog de lucht in krullen. Twee stroken zijn glad aan de lange kant en golvend aan de kopse kant.

Bij de andere twee banen is dat andersom. Het grote formaat en vooral het stevige materiaal dat zo krachtig omhoog golft, geven de beeldengroep een strijdbaar uiterlijk. Het lijken speren die klaar staan om geworpen te worden of raketten die ieder moment afgevuurd kunnen worden - zo over de dijk het IJmeer in.

Spannende geschiedenis
De sculpturen staan naast het doorgaande fietspad op de Diemerzeedijk, vlakbij de Kustbatterij bij Diemerdam.

Bordjes genoeg hier: routebordjes van het Zuiderzeepad en de Zuiderzeefietsroute en informatieborden over de natuurboulevard, de geschiedenis van het fort en de Stelling van Amsterdam.

Een bord langs het water vertelt over het strategisch belang van de Diemerdam voor de bescherming van Amsterdam; hier werd de stad verdedigd tegen Pruisische en Spaanse aanvallen vanuit de Zuiderzee.

Zonder naam
Nergens staat echter een bordje over het kunstwerk. Een rondleider van de Historische Kring Diemen weet te vertellen dat het kunstwerk de vuurstralen van een kanon verbeeldt.

Voor meer informatie verwijst hij naar Stadsherstel Amsterdam, de eigenaar van het in 2012 gerestaureerde Fort Diemerdam en opdrachtgever van het kunstwerk.

Stadsherstel wilde een kunstwerk langs het pad plaatsen om de fietsers te verleiden het fort te komen bekijken en ze eraan te herinneren dat de lieflijke dijk waar zij op fietsen vroeger een militaire functie had.

Sinds 2015
Kunstenaar Cyril Lixenberg
Waar Overdiemerweg, Diemen

Het indrukwekkende kunstwerk is een eye­catcher en past goed bij de locatie, maar het wordt beter als je weet dat de sculpturen uit het hoge gras priemen zoals de kanonnen hier ooit uit de geschutsopstellingen stoken. Daar zouden ze een bordje aan moeten wijden.

Zo goed als af

Het werk is gemaakt door de Brits-Nederlandse graficus en beeldhouwer Cyril Lixenberg (1932-2015). De strakke vormen van zijn werken doen denken aan blaadjes papier die zijn geknipt, gevouwen of opgerold.

Zijn sculpturen lijken daardoor buigzaam, maar uitgevoerd in keihard staal zijn ze dat natuurlijk niet.

Lixenberg ontwierp veel abstracte sculpturen voor de openbare ruimte; het felgele Signalerend object in Banne Buiksloot is bijvoorbeeld ook van hem, evenals de Blauwe Boog in Osdorp.

Het titelloze werk bij het fort heeft hij uiteindelijk nooit gezien. Op 9 januari 2015 kreeg een staalbedrijf de opdracht het werk te produceren. Een dag later overleed de kunstenaar.

Dit zijn alle verhalen achter (on)opvallende kunst in de stad.

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden