Plus

Het licht van de enige vuurtoren van Amsterdam gedoofd

Het licht van de enige vuurtoren van Amsterdam, die op Vuurtoreneiland, is gedoofd. Mogelijk gaat het weer aan, maar dan ziet het er heel anders uit.

De vervallen vuurtoren op Vuurtoreneiland wordt mogelijk in ere hersteld. Brandend en wel Beeld Rink Hof

De vuurtoren op Vuurtoreneiland brandt niet meer. Rijkswaterstaat, de eigenaar van de vuurtoren, heeft het licht vorige week uitgeschakeld.

Het lichtbaken op Vuurtoreneiland zou gevaarlijk zijn, omdat het de scheepvaart in verwarring brengt. Volgens Rijkswaterstaat heeft de vuurtoren toch al geen functie meer sinds de vaarweg vanaf het IJsselmeer naar de Oranjesluizen wordt gemarkeerd door een 'vaste betonning', permanente boeien die in de vaargeul voor ­beroepsvaart zelfs verlicht zijn.

Onklaar
Al in het voorjaar werd daarom het besluit ­genomen om het vuurtorenlicht te doven. Begin juni werd dat officieel bekendgemaakt via de 'Berichten aan Zeevarenden'. Later ontdekte Rijkswaterstaat dat het licht weer was ingeschakeld.

Voor Rijkswaterstaat was het reden te meer om de vuurtoren onklaar te maken. Als het licht het ene moment brandt en het volgende moment niet, kan dat voor verwarring zorgen bij de ­pleziervaart.

"Als het voor hun gevoel opeens kapot is, moeten we het repareren," zegt een woordvoerder. Met alle kosten van dien. "Dan halen we het liever preventief uit de lucht."

Maar het is goed mogelijk dat het vuurtorenlicht snel weer aangaat. Rijkswaterstaat is ­daarover in gesprek met Staatsbosbeheer, de ­eigenaar van het eiland. Dat wil de vervallen vuurtoren graag overnemen om het rijksmonument in ere te herstellen. Brandend en wel.

Andere kleur lamp
Daar valt over te praten, zegt Rijkswaterstaat. Voorwaarde is wel dat er een duidelijk onderscheid komt met lichtbakens zoals de scheepvaart die gewend is.

"We gaan kijken wat mogelijk is. Misschien een andere kleur lamp of iets anders. Als het maar niet interfereert met de nautische sector. Ze kunnen de vuurtoren niet zomaar weer aanzetten."

Voor Staatsbosbeheer is het probleem dat de uit 1893 stammende gietijzeren vuurtoren in zeer slechte staat is en dringend gerestaureerd moet worden.

"We hebben daar wel de financiën voor nodig en die hopen we van Rijkswaterstaat te krijgen," zegt een woordvoerder. "Het is een rijksmonument, dus de eigenaar heeft een verplichting dat in stand te houden. Die nemen wij niet zomaar over. Een monument moeten ze in goede staat opleveren of ze moeten ons in staat stellen dat te doen."

Onthoofd
Staatsbosbeheer heeft goede hoop dat het lukt de vuurtoren weer brandend te krijgen. "Zo snel mogelijk." Net als de rest van het eiland wil Staatsbosbeheer de vuurtoren toevertrouwen aan Brian Boswijk en Sander Overeinder, die in 2013 de aanbesteding voor het eiland wonnen met hun plan voor een restaurant.

Het restaurant is een succes geworden. "Het is onze bedoeling hun ook de vuurtoren in erfpacht te geven. De restauratie van de kazerne hebben ze zo snel en mooi gedaan dat we daar alle vertrouwen in hebben."

Mooi symbool
"Ontzettend jammer dat het licht uit is," ­reageert Brian Boswijk van restaurant Vuur­toreneiland. "De vuurtoren brandt al sinds 1701. Los van de veiligheid op het water was het een mooi symbool, dat hier al sinds de nadagen van de Gouden Eeuw licht brandt om de zeevaarders de stad binnen te leiden. Dat is cultuurhistorisch van groot belang."

"Op het Vuurtoreneiland voelen we ons een beetje onthoofd," zegt Boswijk, die met zijn ­gezin ook op het eiland woont, in de fortwachterswoning. Het licht wordt gemist.

"We krijgen veel reacties vanuit het dorp en daarbuiten." Vanaf IJburg kijken ook veel bewoners uit op de vuurtoren. "We willen heel graag zorgen dat de toren behouden blijft voor de toekomst. We ­denken ook dat we het goedkoper kunnen dan Rijkswaterstaat."

Fuiken
Of de scheepvaart zomaar zonder het vuur­torenlicht kan, is voor Boswijk nog wel een vraag. "De Oranjesluizen zijn één van de drukst bevaren plekken van Nederland. Als je van het IJsselmeer komt, is het moeilijk te zien waar je op afkoerst. En rond het eiland zijn ondieptes en fuiken."

Vooral van de pleziervaart hoort hij dat schippers wel degelijk blij zijn met het vuurtorenlicht. Maar ook de beroepsvaart kan erop terugvallen bij slecht weer en als er een storing is in de elektronische kaarten die ze gebruiken voor de navigatie.

Rijkswaterstaat zegt dat het uitschakelen van de vuurtoren vooraf met binnenvaartbrancheorganisatie Schuttevaer en watersportkoepel Hiswa is overlegd. Van 2003 tot 2005 was het vuurtorenlicht al uit, na het vertrek van de laatste vuurtorenwachter. In 2005 werd het licht weer aangezet op verzoek van zeilers en binnenvaartschippers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden