Review

Het leven uit een dag **

null Beeld

Regie: Marc de Cloe
Met: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Loïs Dols de Jong, Tygo Gernandt, Hadewych Minis

Er had zich tot nu toe maar één filmmaker aan het oeuvre van A.F.Th. van der Heijden gewaagd en Advocaat van de hanen van Gerrit van Elst (1996) ging niet de geschiedenis in als een geslaagde literaire verfilming.

Marc de Cloe, een van de grote talenten van de Nederlandse film, heeft zich nu gewaagd aan Van der Heijdens Het leven uit een dag, een roman die buiten de verschillende romancycli van de nijvere oeuvrebouwer valt. Het is een oog- en oorstrelende film; maar het is niet de diepgravende meditatie over de liefde die Het leven uit een dag ook ambieert te zijn.

De roman speelt zich af in een universum waar de mens slechts één dag heeft om te leven. Vermoei u niet met de praktische consequenties; het is een literair-filosofisch uitgangspunt; de helden van het boek leven in een wereld waarin ze alles slechts één keer meemaken.

's Ochtends zien ze één keer in ademloze verwondering de zon opkomen, later die dag worden ze verliefd, ze bedrijven de liefde en met het verschrompelen van de lust komt de oudedag en de dood. Dat is het lot van de eendagsmens.

''Het leven ontleent hieraan zijn intensiteit,'' wordt in de film gezegd. Het probleem van de film is dat ons dit moeten worden meegedeeld, want die intensiteit zit meer in het concept dan in het drama, dat in fraaie fragmenten uit elkaar valt.

We volgen een jong stel (Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Loïs Dols de Jong) dat zich niet bij de orde der dingen wenst neer te leggen; zij willen dat hun liefde voorbij dat ene moment reikt.

Er lijkt maar één uitweg: een leven in de hel, die wordt beschreven als de wereld waarin wij leven. Om de hel te bereiken plannen de twee een moord, waarvoor ze ter dood zullen worden veroordeeld en ze elkaar aan gene zijde in de armen kunnen sluiten.

Net zoals je dit allemaal omstandig in een recensie moet uitleggen, moet dat in de film ook worden uitgelegd, terwijl je er in het tweede deel van de film achter komt dat deze hele complexe opzet leidt naar een verhaal dat zich laat samenvatten als: 'jongen en meisje zijn op zoek naar de ware liefde (en elkaar)'.

De twee jeugdige hoofdrolspelers zijn weliswaar voortdurend in beeld, maar krijgen toch weinig kans om indruk te maken. Het leven uit een dag is een film waarin de acteurs optreden in de schaduw van regisseur/scenarist De Cloe.

Het hele tweede deel van de film is in split screen (twee beelden naast elkaar) opgenomen, waarin we de beide gelieven parallel volgen. Het beeld is echter niet meer dan de som der delen; het blijft een fraai uitgevoerde kunstgreep, die dramatisch weinig om het lijf heeft.

De Cloe heeft een leuke soundtrack, met muziek van Novastar, Zita Swoon en Rufus Wainwright, maar in een aantal scènes waarin de muziek het overneemt, krijgt de kijker het gevoel dat hij in een lange videoclip verzeild raakt. En daar is het leven echt te kort voor. (MARK MOORMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden