'Het Leidseplein raakt zijn allure kwijt met dit verkeersplan'

Het Leidseplein wordt in plaats van een theaterplein een vervoersknooppunt, klagen Americain, DeLaMar en Stadsschouwburg.

De Marnixstraat met rechts het DeLaMar Theater. Hier wil de gemeente nu een tramhalte hebben. Beeld Floris Lok

De Stadsschouwburg, het DeLaMar Theater en Americain maken zich zorgen over het nieuwe ontwerp van het Leidseplein. De plotseling toegevoegde tramhalte in de Marnixstraat tast volgens hen de allure van het plein aan, maar zorgt ook voor gevaarlijke toestanden.

De tramhalte maakt deel uit van de variant Molenwiek, waarbij enkele haltes zijn geplaatst in elke windrichting: één voor De Balie, één op het terrassenplein, één op de Leidsebrug en één in de Marnixstraat.

Deze variant is op 27 januari naar voren geschoven door het college, nadat eerder een definitief ontwerp was bepaald waarin een tramhalte in de Marnixstraat ontbrak.

Reden van de aanpassing is dat vanaf 2017 met de komst van de Noord/Zuidlijn vooral behoefte is aan tramverbindingen in oost-westrichting. De halte in de Marnixstraat moet vooral die lijnen bedienen.

De aanleg heeft gevolgen voor onder meer de breedte van de stoepen. Vooral het trottoir aan de kant van het DeLaMar Theater, dat al niet breed is, wordt aanzienlijk smaller om ruimte te winnen voor de halte. Ook voorzien DeLaMar en de Stadsschouwburg problemen met vrachtauto's die laden en lossen voor theaterproducties.

Uit een test van de gemeente zou blijken dat chauffeurs de draai gemakkelijk kunnen maken, maar naar nu blijkt is die uitgevoerd door een zéér geoefende chauffeur die niet maatgevend zou zijn.

Trams over de Rozengracht
Volgens directeur Edwin van Balken van het DeLaMar maakt de nieuwe inrichting het waarschijnlijk gemakkelijk om op het plein te komen, maar minder leuk om er te zijn. 'Het maakt van het Leidseplein meer een vervoersknooppunt dan een aangenaam theaterplein. Het doel de Marnixstraat met onder meer ons theater onderdeel te laten zijn van het Theaterplein Leidseplein, is met deze tramhalte van de baan.'

Ook directeur Melle Daamen van de Stadsschouwburg is niet blij met de aanpassingen. Het ontbreekt in het ontwerp aan allure, vindt hij. Daamen zou graag zien dat de trams voortaan niet meer door de Leidsestraat rijden, maar over de Rozengracht. 'Wij hebben nu steeds van die trams voor de deur.'

De gemeente stelt dat eventueel gevaarlijke situaties worden ondervangen door de tramhalte nog vier meter verder in westelijke richting te verplaatsen. Volgens Van Balken van het DeLaMar is dat een schijnoplossing. 'Het is waarschijnlijk de drukst bezochte tramhalte van Amsterdam, dat brengt grote verkeersrisico's met zich mee.'

Ook de smalle stoep is Van Balken een doorn in het oog. 'Dat heeft gevolgen voor de ten minste vijftienhonderd dagelijkse bezoekers van ons theater, juist in noodsituaties - om over de toegankelijkheid voor hulpdiensten nog maar te zwijgen.'

Beeld Jorris Verboon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.