Plus

Het Jordaanfestival viert niet alleen het Amsterdamse levenslied

Hoe Jordanees is het Jordaanfestival nog? Dit weekeinde was het weer inhaken en meezingen op de Apppeltjesmarkt, waar het levenslied werd gevierd.

Ook het Jordaanensemble was erbij Beeld Jordaanfestival

Muziek schalt luid uit de boxen, stelletjes staan wiegend naar het podium te kijken en Frans Stuy zegt: "Na gisteravond geloof ik er weer in." Stuy, kermisexploitant en medeoprichter van het Jordaanfestival, staat op het vipdek van het terrein op de Appeltjesmarkt en ziet het allemaal goedkeurend aan.

Ondanks het vroege tijdstip op deze zaterdagmiddag - "Amsterdam laat je horen!" brult een man op het podium - loopt het al aardig vol op de locatie naast de Europarking-parkeergarage aan de Marnixstraat, de plek waar het vrij toegankelijke muziekspektakel wordt gehouden. "Zevenduizend enthousiaste mensen stonden hier gisteravond. Dat was echt genieten. Vanavond verwacht ik er negenduizend."

Het Jordaanfestival bestaat sinds 1975. De viering van het levenslied is allang geen puur Amsterdamse aangelegenheid meer. Op het podium zingt Stanley Bisschoff zijn lied. Stuy: "Die komt ook van de kermis, net als ik. Een jongen uit Brabant. En wist je dat Dreetje Hazes ook met een meisje van de kermis is?"

Legende
Als dan toch de zoon van de legende ter sprake komt; volgend jaar is Dré Hazes wel van de partij op het Jordaanfestival. "Z'n agenda zat echt helemaal vol," zegt Stuy. Als de vraag wordt gesteld hoe Jordanees het Jordaanfestival nog is, een Brabander die het publiek vermaakt, zegt hij lachend: "Hoe Jordanees? Alles wat blond is, is Jordanees, en dat zijn er nog best veel, vind je niet?" En dan noemt hij de namen Peter Beense, Quincy en Mick Harren. "Echte Amsterdammers. Nee, de echte Jordanezen wonen natuurlijk al heel lang niet meer in de Jordaan. Die wonen in Purmerend, Almere. Maar ze komen allemaal terug voor het Jordaanfestival."

Vanwege financiële problemen was het Jordaanfestival alleen vrijdagavond en zaterdag te bezoeken. Maandag is er nog een afsluitende avond in het DeLaMar Theater. Stuy: "Dat komt ook door allerlei gemeentebepalingen, ik moest geluidwerende doeken ophangen en meer van dat soort dingen. En ik we krijgen geen cent subsidie van de gemeente. Er is gebleken dat de omzet zondag veel minder is dan die op de vrijdag en zaterdag. Wat ook in de papieren loopt: ik heb overal camera's hangen om het voor de mensen veilig te houden, en er lopen beveiligers rond." Hij wijst naar in de richting van het politiebureau. "Daar stonden vroeger allemaal zakkenrollers klaar om hun slag te slaan. Sinds ik hier zes jaar gelden in stapte zie je ze niet meer. En zijn er ook geen vechtpartijen meer. Kom mee."

Rottigheid
En dan laat hij zien hoe het er achter de schermen van het festival aan toe gaat. In een portacabin achter het podium in de parkeergarage zitten de mensen van 247 Security op monitoren het publiek in de gaten te houden. Robert Kruithof spreekt van extra service voor het publiek. "Het publiek heeft het waarschijnlijk niet eens door dat er camera's hangen. Overal waar veel mensen zijn kan rottigheid ontstaan. Wij houden het allemaal goed in de gaten. Als er bijvoorbeeld motorjongens komen, houden we ze meteen in de gaten en als er dan moeilijkheden dreigen, sturen we meteen foto's naar het politiebureau en staan de gele hesjes klaar."

Zes jaar houden Kruithof en zijn team al de wacht, en er is, op een incident na, nog nooit iets gebeurd. "Overal heb je rotte appels, maar als we die spotten en er staan opeens een hoop beveiligers rond zo'n jongen, dan heeft die heus wel in de gaten dat hij niets hoeft te proberen. Ja, we hebben het wel even gehad over de Ramblas, maar wat kun je doen als iedereen vrij in en uit kan lopen?" Ondertussen vermaakt Master Stu het publiek en zegt Frans Stuy: "Steeds meer mensen klampen me aan en zeggen; 'ik kom hier weer sinds een paar jaar maar wat een gezelligheid'. Dan doe je toch iets goed, toch?"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden