'Het is tijd om afscheid te nemen van I Amsterdam'

Als het aan een groep Amsterdamse creatievelingen ligt, blaast I Amsterdam morgen zijn laatste adem uit. Ze willen het logo, dat in 11 jaar uitgroeide tot een icoon van de stad, symbolisch begraven op het Museumplein. 'I Amsterdam heeft veel goeds gedaan, maar dreigt een hol begrip te worden.'

Op het Museumplein staat een vaste set letters. Die wordt dagelijks zesduizend keer gefotografeerd. Beeld Floris Lok
Op het Museumplein staat een vaste set letters. Die wordt dagelijks zesduizend keer gefotografeerd.Beeld Floris Lok

De drie meter hoge rood-wit-zwarte letters vieren morgen hun elfde verjaardag. En dat is volgens Amsterdam Uitgebrand - een initiatief van zes creatieve stedelingen - een mooi moment om ze dood te verklaren. Het is niet dat ze een hekel hebben aan het logo, volgens Caspar van Gemund (37). Integendeel. 'Mede door dit logo is Amsterdam in een decennium uitgegroeid van een groezelige stad tot een gastvrije, winstgevende wereldstad.'

Maar de balans dreigt verstoord te raken, volgens de programmamaker. 'De monocultuur staat op het punt de grond uit te putten. Waar je vroeger als stedeling alleen het Damrak meed, wordt dat gebied steeds groter.' Amsterdam Marketing heeft volgens Van Gemund te veel nadruk gelegd op de gastvrijheid van de stad. Door de vele toeristen, hotels en ijssalons lijkt een steeds groter deel van de stad te worden opgeslokt.

Het spreidingsbeleid van Amsterdam Marketing lijkt dat proces alleen maar te versterken, volgens Van Gemund. 'Het openen van nieuwe hotels buiten de ring zorgt ervoor dat er steeds minder gewone stadswijken overblijven.'

Volgens Amsterdam Uitgebrand is I Amsterdam een te sterk merk geworden. 'We willen de discussie met Amsterdam Marketing aangaan. Wat nu als we de komende 11 jaar besluiten om het zonder marketing te doen? De stad heeft het niet meer nodig. De toeristen weten ons heus wel te vinden voor de musea en een joint. Laten we de stad vanaf nu weer gaan benaderen als een levend organisme, en niet als een voortdurend te exploiteren merk.'

De slogan werd in 2004 bedacht door reclamebureau KesselsKramer om Amsterdam internationale bekendheid te geven. Naast de meerdere setjes letters in de stad, is er onder andere een website waarop allerlei (culturele) activiteiten staan voor bezoekers van Amsterdam.

Van Gemund hoopt Amsterdam Marketing, dat vanaf volgend jaar wordt gekort op haar budget, een 'laatste zetje te geven' om de letters overboord te gooien. Morgen is er vanaf half acht 's avonds de tijd om afscheid te nemen van de letters op het Museumplein. 'Mensen kunnen bloemen neerleggen en een kaarsje aansteken.'

null Beeld Amsterdam Uitgebrand
Beeld Amsterdam Uitgebrand
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden