Het is opvallend rustig in Cannes

Tarantino in Cannes. Foto EPA/Ian Langsdon Beeld
Tarantino in Cannes. Foto EPA/Ian Langsdon

'Tarantino zit in de tuin van het Carlton! Quentin Tarantino! Rechts achterin!' Het eerste weekeinde van Cannes gaat gebukt onder een gebrek aan sterren en het daarmee gepaard gaande rumoer. Veel van de aanwezige journalisten schuimen feesten en partijen af, in de hoop kort te kunnen praten met een bekende acteur of actrice. Probleem: de paar aanwezige celebs houden zich schuil, of duiken alleen op in strak geregisseerde persbijeenkomsten.

In dergelijke tijden van sterrenschaarste leidt de verschijning van regisseur Tarantino tot grote opwinding. Sms'jes vliegen rond en fotografen sprinten naar het hotel, met onder hun arm keukentrappetjes om boven de boompjes uit te komen die het terras afschermen. Maar Tarantino's gesprekspartner Harvey Weinstein, producent van Pulp Fiction en Kill Bill, wenkt meteen zijn bewakers. Binnen een paar seconden vormen zij een haag om het tafeltje waaraan de twee mannen een gesprek voeren.

Niet alleen de afwezigheid van grote namen teistert Cannes. Het festival lijdt ernstig onder de economische crisis. Sterker: de laatste vijftien jaar is het er niet zo rustig geweest. De markt - de plek in de kelder van het festivalpaleis waar wordt gehandeld in filmrechten - oogt veel te kalm. Ook opvallend: de jaarlijkse Vanity Fair Party is afgeblazen. De grote hotels, normaal van boven tot onder behangen met reusachtige billboards, zien er tijdens deze 62ste editie maagdelijk uit.

''Ik ben de laatste weken diverse keren gebeld of ik niet wilde adverteren op de Boulevard de la Croisette'', vertelt Alex de Ronde van het Het Ketelhuis in Amsterdam. ''Als ze alle individuele filmhuizen afbellen, dan is de nood hoog.''
Christine Aimé, de persbaas van het festival, erkent dat de opkomst 'lager' is. Ze schat de terugloop van de handelaren op 'enkele procenten'. Maar het kan ook zijn, geeft ze toe, dat geaccrediteerde producenten en distributeurs op het laatste moment toch maar niet de vlucht naar Cannes hebben gemaakt.

Monique van Schendelen, publiciteitsagente met meer dan 25 jaar Canneservaring, zegt: ''Het is alsof er een bom is afgegaan. En dat op het drukste moment van het festival.''

Wie een ronde over de markt maakt, krijgt vooral sombere geluiden te horen. Er worden, zeggen de handelaren in de wandelgangen, als gevolg van de kredietcrisis veel minder films gemaakt. De reden is simpel. Investeren in films is risicovol, en voor risico's zijn banken en geldschieters huiverig geworden.

Minder films betekent voor Cannes simpelweg minder handel. Pim Hermeling, directeur van distributeur Wild Bunch Benelux, merkt dat de markt op drift is. ''Het is opvallend hoe agressief de verkopers zijn. Er wordt veel minder verkocht dan voorgaande jaren, en de prijzen staan duidelijk onder druk.''
Vooral de Amerikanen laten het afweten. Bedrijven die normaal een mannetje of acht afvaardigen naar de Cote d'Azur, zijn dit jaar met een kleinere ploeg naar Cannes gereisd, of komen helemaal niet. In tijden van bezuinigingen en gedwongen ontslagen geeft het geen pas in Cannes de patser uit te hangen.

''De problemen zijn groot,'' erkent de Franse distributeur Nicolas Brigaud-Robert van Films Distribution. ''Er wordt voortdurend geroepen dat het meevalt, maar dat verhaal is niet langer houdbaar: iedereen heeft er last van, en de Amerikaanse makers van onafhankelijke, artistieke films het meest. Anders dan de Europeanen moeten zij zich redden zonder overheidssubsidie.''
Vrijdag was er een feest op het strand van het filmfestival van Abu Dhabi. De champagne- en whiskeykraan ging om acht uur open en bleven tot drie uur 's nachts stromen. Soulzangeres Jocelyn Brown trad op, en gasten uit alle delen van de wereld kregen te horen dat een sjeik 250 miljoen dollar had neergeteld om het festival op de kaart te zetten.

De kaarten zijn flink geschud, concludeert de Amerikaanse filmfinancier Stuart Ford van IM Global. De focus binnen de industrie ligt niet meer op Amerika, maar op Europa, Azië en de Arabische landen. ''Europa lijdt vanwege de subsidies minder onder de crisis. Azië is interessant vanwege de lage kosten van filmproducties die daar worden opgenomen. En dan zijn er nog landen zoals de Verenigde Arabische Emiraten. Daar kijkt nu iedereen binnen de business naar, want daar is altijd cash voorhanden.'' (RONALD OCKHUYSEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden