Plus

Het is onvermijdelijk: ook op zondag betaald parkeren

Ook zondag moet betaald gaan worden voor parkeren in een aantal buurten buiten het Centrum. De olievlek breidt zich uit. 'Het is onvermijdelijk.'

De binnenstad is al jaren volledig bedekt, maar hoe langer hoe meer geldt ook de omliggende buurtenBeeld anp

Langzaam maar zeker worden de blinde vlekken ingevuld. Het zal nog wel een paar jaar duren, maar uiteindelijk zal het overgrote deel van Amsterdam eraan moeten geloven: altijd en overal betalen voor een parkeerplek.

Deze week maakte stadsdeel West bekend een einde te willen aan het gratis parkeren in Westerpark en Oud-West op zondag. Tegelijk diende ook GroenLinks in Zuid een motie in om betaald parkeren op zondag in de Noord-Pijp en het Museumplein in te voeren.

Pak de plattegrond van Amsterdam erbij en de buurten en gebieden die betaald parkeren in een of andere vorm hebben ingevoerd, breiden zich gestaag uit. Een olievlek wordt het genoemd en niet ten onrechte. De binnenstad is al jaren volledig bedekt, maar hoe langer hoe meer geldt ook de omliggende buurten.

Propvolle straten
Wat zou kunnen worden gezien als een opzichtige manier om inwoners van de stad op kosten te jagen, is vooral het inzetten van een instrument om ruimte te creëren in propvolle straten, zegt portefeuillehouder Fenna Ulichki (GroenLinks).

"Op zondag is het opvallend veel drukker in Westerpark en Oud-West dan op zaterdag. Die buurten trekken veel bezoekers: of aan Westerpark en Oud-West zelf, of van mensen die er parkeren en doorwandelen naar het centrum."

Dezelfde tendens is te zien in de aan de binnenstad grenzende buurten in Zuid: de Noord-Pijp en het Museumkwartier hebben hoe langer hoe meer een centrumfunctie gekregen. Volgens GroenLinks is het tijd deze buurten voor wat parkeerregime betreft bij het centrum te voegen.

De eerste bezorgde geluiden staken onmiddellijk de kop op. Van bewoners uit de Baarsjes bijvoorbeeld, de buurt die net een stukje verder West in ligt: dat het een kwestie van tijd zou zijn voordat ook daar betaald parkeren zal worden ingevoerd. Want je jaagt zondagse bezoekers op kosten én je belast buurten die op zichzelf niet kampen met een te hoge parkeerdruk met de drukte van de aangrenzende buurten.

Parkeerdruk
Deze mensen zouden daar weleens gelijk in kunnen hebben, zegt Giuliano Mingardo, parkeerdeskundige aan de Technische Universiteit in Delft. "Westerpark heeft soms een parkeerdruk van meer dan 100 procent begrijp ik. Dat betekent dat er meer auto's geparkeerd staan dan er plekken zijn. Het gevolg is dat alles vast staat en mensen oeverloos rondjes blijven rijden op zoek naar een plekje."

Uitbreiding van het betaaldparkerengebied is daarom geen slechte zaak, zegt Mingardo. "Het is onvermijdelijk dat automobilisten gaan uitwijken en dat vervolgens daar ook betaald parkeren wordt ingevoerd. Op die manier kun je de parkeerdruk een beetje laten schommelen rond de 85 procent, dat is precies goed."

Volgens Mingardo levert betaald parkeren de stad geld op, maar moet het toch niet worden gezien als geldkoe. "Hoe verder uit het centrum, hoe minder het buurten oplevert, terwijl de kosten voor controleurs niet noodzakelijkerwijs lager zijn."

En werkt het? "Je ziet vaak dat vlak voor en enkele weken ná de invoering van betaald parkeren er nog zorgen zijn, maar na verloop van tijd is iedereen tevreden: betaald parkeren levert daadwerkelijk ruimte op."

Bezettingsgraad en capaciteit van parkeerplekken in AmsterdamBeeld Jorris Verboon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden