Het is nog wachten op Gesink en Dekker

De aandacht in Nederland voor de Tour is nog wat flauwtjes, het praatprogramma van Mart Smeets scoort echter ouderwets. Foto ANP/Rick Nederstigt Beeld
De aandacht in Nederland voor de Tour is nog wat flauwtjes, het praatprogramma van Mart Smeets scoort echter ouderwets. Foto ANP/Rick Nederstigt

SUPER-BESSE - Vergeleken met de berg kijkcijfers van het EK-voetbal is de aandacht in Nederland de Tour nog maar flauwtjes. Gemiddeld zien een half miljoen mensen de middaguitzending. Vorig jaar waren er tussen de 750.000 en 800.000. De Avondetappe, het praatprogramma met Mart Smeets, scoort wel ouderwets.

Dat het land nog niet warm loopt voor de Tour heeft wellicht te maken met de manier waarop de Rabobankploeg rijdt. De tactiek is 'alle ballen op Mentsjov.' Oscar Freire mag zijn gang gaan in de massa-spurts, de andere zeven renners dienen zich vooral dienstbaar op te stellen. De Nederlandse renners zijn dus vrijwel onzichtbaar.

''Het is een andere manier van koersen,'' zegt Koos Moerenhout. Heel anders dan de manier waarop Rabobank vanaf 1996 naam maakte. Bij gebrek aan echte klassementsrenners trok de ploeg toen elke dag ten aanval. Michael Boogerd en later ook Erik Dekker werden er populair door.

Die twee fietsen niet meer en de nieuwe talenten Thomas Dekker en Robert Gesink zijn deze Tour niet van de partij. De één is uit vorm, de andere moet nog een jaar wachten.

Deze ronde worden de ploegmaats van Denis Mentsjov dus niet geacht aan te vallen. Dat heeft zijn weerslag op de kijkcijfers. Het verontrust de ploeg niet. ''Wij zijn hier op de eerste plaats voor de sport,'' zegt Mark van de Camp, commercieel manager van het team. (GPD)

undefined

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden