Het is een mis­verstand dat lezen 'fijn' of 'gezellig' of 'leuk' is

Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column uit Het Parool.

Theodor HolmanBeeld Wolff

De schrijver Kluun vindt dat de literatuurlijst op school afschrikt. De kinderen houden er een 'literatuurtrauma' aan over. Als dat zo is, zou ik zeggen: afschaffen, die lijst.

Zelf ben ik trouwens voor een verzwaring van die literatuurlijst - of anders gezegd: een totaal andere inrichting van de uren waarin literatuur wordt onderwezen binnen het vak Nederlands.

Literatuur hoeft helemaal niet leuk te zijn. Je moet het zien als wis- of natuurkunde. Ikzelf zou ook voor een vak zijn als 'film' of 'filmgeschiedenis', maar ook dat vak hoeft niet 'leuk' te zijn. Onderwijs is 'leuk' voor wie leuk onderwijs krijgt. Wat dat ook is.

Kluun beweert: "Scholieren ondergaan het als een straf om 25 boeken te lezen, waarvan een aantal van voor 1880 of uit de middeleeuwen moet zijn. Of Gijsbrecht van Aemstel van Joost van den Vondel."

Vijfentwintig boeken, dat is helemaal niks. Wie niet een paar boeken van voor 1880 kan lezen, moet naar een ander, lager, type onderwijs. Op een atheneum of gymnasium moet je aan het einde van het zesde jaar toch echt 250 (liefst 500) boeken hebben gelezen. Daarvan zou ik graag honderd verplichte boeken zien.

Nogmaals, het is een mis­verstand dat lezen 'fijn' is of 'gezellig' of 'leuk'. Schrijven is dat ook niet. Lezen doet ook pijn, je wordt er droevig van, het troost je en soms helpt het je om iets van de wereld te begrijpen, maar meestal vergroot lezen het raadsel.

En ja, je kan er ook gelukkig, opgewonden en ranzig geil van worden. Lezen heeft te maken met Bildung, met op een bepaalde manier in het ­leven staan. Nogmaals: de waarde van onderwijs wordt bepaald door de docent. Ik heb geweldig Nederlands gehad van wijlen Frits Roeper. Ik heb heel slecht wis- en natuurkunde gehad, wat ik later heb moeten inhalen.

En om mezelf tegen te spreken: als ik heel eerlijk ben, is voor een goede leerling de hoeveelheid boeken die hij leest, ook niet van belang. Hij zou met een paar boeken toe kunnen. Maar om te weten of hij of zij een goede leerling is, moet hij veel hebben ge­lezen.

Het vak Nederlands moet op de schop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden