PlusKunst in huis

'Het is een dromerig en tegelijk aards beeld over de liefde'

Schrijver en curator Hanne Hagenaars kijkt bij de mensen naar binnen, op zoek naar bijzondere kunstwerken. Met vandaag: een houten sculptuur van Femmy Otten.

Pien (61, leerkracht) en Peter Schouwenburg met het beeldjeBeeld Carly Wollaert

"Dit beeldje zagen we op de tentoonstelling And life is over there van Femmy Otten in galerie Fons Welters. Toch hebben we het pas later gekocht. Het bleef maar in onze gedachten en toen we het op Art Rotterdam weer tegenkwamen, waren we zielsgelukkig dat het nog steeds te koop was."

"Het weerzien was onontkoombaar. De titel van de expositie, And life is over there, lijkt naar het verleden te verwijzen, maar Ottens werk zet juist een lijntje uit naar dat verleden om vervolgens te laten zien dat er waarden zijn die zich aan de tijd onttrekken."

"Het is een dromerig en tegelijk aards beeld over de liefde, over het in elkaar opgaan, die versmelting. Misschien liet Otten zich wel leiden door de gedachte van Plato dat liefde een innerlijke kracht is die ons het vermogen geeft te scheppen, in de vorm van baby's en ideeën, en ons zo onsterfelijke maakt."

"Bijna al haar werk is ook geworteld in haar eigen levenen zo vallen toen en nu altijd weer samen. Het is een aandoenlijk tafereel omdat het zo klein is, zo geconcentreerd."

Eigenaar Pien (61, leerkracht) en Peter Schouwenburg (62, fysiotherapeut)
Wat een houten sculptuur van lindehout van Femmy Otten
Titel Zonder titel, 2014
Gekocht in 2016
Voor 8000 euro

"De stronk hout lag al lang in haar atelier. Voor ze begint, ziet ze het beeld dat ze wil maken al aanwezig in het hout, maar ze neemt de tijd om dingen te laten ontstaan. Aan dit beeld heeft ze heel lang gewerkt, het is ook een riskant proces want als je er een stukje te veel afhaalt, is het beeld weg. Met een stiftje tekent ze op het hout waar ze het weg moet beitelen. Af en toe legt ze het weg om weer adem te halen en ruimte te voelen, om dan weer door te gaan."

"De tijd en liefde die ze eraan besteedt zuigt het beeld als het ware op. Dit beeldje zit vol tederheid, het is bijna te intiem om zomaar in de kamer te hangen. Een poging om de liefde te bestendigen, vast te beitelen in lindehout, terwijl we nooit weten of deze liefde voor eeuwig is. Ook die onzekerheid is aandoenlijk."

Beeld Carly Wollaert
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden