Opinie

‘Het is de hoogste tijd om in actie te komen voor de IJ Klopper’

Voor Syb van Breda, architect van de IJ Klopper, is het klip en klaar: bruggen en tunnels naar Noord moeten daar worden aangelegd waar de vraag het hoogst is en de kosten het laagst.

De IJ Klopper naar Noord.Beeld Syb van Breda & Co

De saga van de Sprong over het IJ wordt steeds gekker. De commissie-D’Hooghe heeft gelukkig de onhaalbare Javabrug afgeschoten, maar stelt daarvoor in de plaats een fietsring voor met twee IJ-oversteken bij het Stenen Hoofd en het Azartplein. Beide verbindingen bestaan al, in de vorm van de pont.

In de huidige situatie gaan alle fietsverbindingen over het IJ met de pont. Het overgrote deel van de gebruikers kiest voor de pont Buiksloterveer, nu al meer dan 50.000 per dag en dat worden er steeds meer. De ponten bij het Stenen Hoofd en het Azartplein hebben hooguit enkele duizenden bezoekers per dag. 

Wat is dan de toegevoegde waarde van het aanleggen van vaste verbindingen op deze plekken? De gebruikers rijden dan verplicht over routes die ze nu aantoonbaar niet kiezen, op plekken waar het IJ breed is en de oversteek lang en duur. Dat is absurd. De op de kaart charmante vervolmaking van de ­binnenring resulteert in dure ver­bindingen met weinig gebruikers.

Bruggen en tunnels moeten daar worden aangelegd waar de vraag het hoogst is en de kosten het laagst. Het is duidelijk dat de plek met de hoogste vervoerswaarde en de laagste kosten het Buiksloterveer is. De commissie spreekt over een ladder­figuur voor de Amsterdamse verbindingen, maar iedere Amsterdammer weet dat de stad een spinnenweb is en geen ladder. Een web met radialen en ringen. De locatie Buiksloterveer/Centraal ligt midden in dit web. Daarom is deze aansluiting zo populair.

Gezien de krappe bocht van het IJ en de grote drukte op het water is een brug op deze plek onmogelijk. Maar een tunnel kan prima. De commissie-D’Hooghe schrijft met geen woord over deze oplossing. Het toont mijns inziens alleen maar de kramp die overheden overvalt als er een particulier initiatief ligt dat ze niet zelf hebben verzonnen.

Dat is tragisch, vooral voor de gebruikers die al jaren in steeds grotere aantallen met dieselbrakende ponten dwars door de almaar groeiende binnenvaart laveren. De oplossing ligt klaar. Ik roep de bestuurders van de stad op om nu eindelijk de be­woners van Noord en Zuid te geven waar ze behoefte aan hebben: de op­timale verbinding op de beste plek, tegen de laagste kosten: de IJ Klopper.

Een spectaculaire tunnel, door­fietsen zonder afstappen, optimale so­ciale veiligheid, respect voor het prachtige open IJ en drie keer goedkoper dan welke brug ook.

Het is de hoogste tijd om in actie te komen.

Syb van Breda, architect van de IJ Klopper 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden