PlusTen Slotte

Het hele leven van Maarten van der Cammen (1973-2018) ademde theater

Goed theater verdient een podium, vond Maarten van der Cammen (1973-2018). 'Hij was een voorbeeld van wat je allemaal uit het leven kunt halen,' stelt zijn vader.

Maarten van der Cammen in 2017. Beeld -
Maarten van der Cammen in 2017.Beeld -

Maarten van der Cammen speelde ruim vijftien jaar een hoofdrol in de Amsterdamse theaterwereld. Eerst als barman van café De Smoeshaan, later als zakelijk leider en docent van jong theatertalent.

Goed theater verdient een podium, vond Van der Cammen. Om te voorkomen dat theatermakers in de repetitieruimte bleven hangen, leerde hij hen ondernemersvaardigheden, jarenlang in zijn rol als creatief producent bij Theaterzaken Via Rudolphi en als docent op de Academie voor Theater en Dans.

Dat Van der Cammen letterlijk - hij was bijna twee meter - en figuurlijk zou uitgroeien tot een grote man in de theaterwereld, had zijn vader Hans van der Cammen niet bevroed.

In 1973 kwam Maarten in Amsterdam ter wereld als 'een verrassend gewone jongen'. De eerste tekenen van zijn latere passie openbaarden zich toen hij opviel in het middelbareschooltheater en kreeg gestalte tijdens vrijwilligerswerk in een Bosnisch vluchtelingenkamp.

Daar zag Van der Cammen hoe toneelspel het leven van vluchtelingen weer kleur gaf. Terug in Amsterdam meldde hij zich aan voor de studie theaterwetenschap.

Goed luisteren
Onder meer om zijn avonden áán de bar te bekostigen, stond hij in zijn studententijd achter de bar in theatercafé De Smoeshaan. "Zijn grote lach was vanaf de deuropening te zien," zegt vriend en theaterprogrammeur Frank Noorland.

Van der Cammen maakte zich geliefd bij alle acteurs, producenten en theatermakers aan de toog. Hij kon goed luisteren. Zijn zachte oogopslag maakte dat iedereen hem vertrouwde. Bovendien tapte hij, naast bier, uit een vat vol muziekkennis. Prince was zijn absolute favoriet.

Al snel ademde Van der Cammens hele leven theater. Als creatief producent bij Via Rudolphi begeleidde hij vanaf zijn dertigste jonge gezelschappen. Hij liet zich graag verleiden door nieuwe projecten en kon wild enthousiast worden van bijzonder talent.

Drie weken geleden was hij nog met Noorland op Oerol, op zoek naar nieuwe makers. "In het bos zaten we onder fleece­dekentjes naar voorstellingen te kijken, de heupflaconnetjes vol rum."

Van der Cammen vond theater pas echt goed als het een standpunt innam. Hij wilde een connectie ­maken tussen de problematiek op het wereldtoneel en die in het theater.

Toen Europa in 2015 kampte met een vluchtelingencrisis, organiseerde hij een benefietavond. Hij overtuigde dertien Amsterdamse podia om hun dagopbrengst te doneren aan Stichting VluchtelingenWerk.

"Hij was een voorbeeld van wat je allemaal uit het leven kunt halen," stelt zijn vader. Met het enthousiasme dat hij had voor theater, leefde Van der Cammen zijn hele leven.

Hij scheurde 's middags naar huis om zijn kinderen van school te halen, speelde vol overgave Sinterklaas op de crèche en deed het licht uit op ­premièrefeesten. "Maarten leefde alsof hij haast had, hij zei nooit nee," vertelt zijn compagnon Marie-Anne Rudolphi. En dat was ook de valkuil. Vorig jaar raakte hij overspannen.

Opkrabbelen
De laatste maanden was Van der Cammen juist aan het opkrabbelen. Hij was met zijn gezin verhuisd naar Nieuw-West en zou volgend jaar de leiding over Via Rudolphi overnemen. Hij kampte soms met hoofdpijn. De twee aspirines die hij dan slikte, hielpen niet.

Vorige week maandag overleed hij plotseling aan een herseninfarct. Maarten van der Cammen werd 44 jaar. Hij laat een vrouw en drie jonge kinderen achter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden