Plus

Het GVB weet nog niets, maar de metrostoringen lagen niet aan de NZ-lijn

Tot twee keer toe lag het metroverkeer in de stad deze week plat. Waar lag het aan? Was het een hack? En wat betekenen de storingen voor de Noord/Zuidlijn?

Het GVB benadrukt dat het ingewikkeld is om te achterhalen wat de oorzaak is van een storing, omdat het om complexe computersystemen gaatBeeld ANP

1. Hoe kon in zo korte tijd het metronetwerk twee keer twee uur plat komen te liggen?

Op maandag was er een grote stroomstoring tijdens het repareren van de stroomvoorziening van het metrosysteem. Ook de noodstroomvoor­ziening deed het toen niet.

Gisteren was er een storing in het computersysteem van de verkeersleiding, als gevolg van een haperende synchronisatie tussen twee servers van het verkeersleidingssysteem. Overigens was er vorige week woensdag ook al een storing bij metrolijnen 51 en 50.

Een woordvoerder van het GVB zegt dat er geen verklaring is waarom in zo'n korte tijd drie keer sprake was van een storing. Ook weet men nog niet of er een verband is tussen de storingen.

2. Waarom weet men dat niet?

Dat is ook een grote ergernis van reizigers en de gemeenteraad. "Storingen kunnen gebeuren, maar je moet wel snel duidelijk hebben waarom het gebeurt. Anders duiken er allemaal theorieën op," zegt Bart Vink, raadslid van D66, die er vragen over stelt aan wethouder Pieter Litjens van Verkeer en Vervoer.

Het GVB benadrukt dat het ingewikkeld is om te achterhalen wat de oorzaak is van een storing, omdat het om complexe computersystemen gaat. "We willen ook graag weten waar het aan ligt," ­aldus een woordvoerder.

Alexandra van Huffelen, directeur van het GVB, noemde deze week 'een dramatische ov-week in Amsterdam'.

Reizigersorganisatie Maatschappij voor beter OV roept op meer tram- en buslijnen te handhaven - lijnen die door de komst van de Noord/Zuidlijn worden geschrapt of verlegd - juist om dit soort storingen te kunnen ­ondervangen.

3. Was het misschien een hack, zoals in november bij het metrosysteem van San Francisco is gebeurd?

Het GVB sluit niet uit dat het om een hack gaat, maar een woordvoerder laat weten dat er geen specifieke signalen zijn die op een hack zouden wijzen.
Bij de hack in San Francisco werden overigens de toegangspoortjes platgelegd, waardoor reizigers de hele dag gratis konden reizen.

4. Hebben de storingen iets te maken met de testritten van de Noord/ Zuidlijn die nu worden gehouden?

Nee, zegt het GVB, het huidige beveiligings- en signaleringssysteem staat los van het systeem waarop de Noord/Zuidlijn rijdt. Maar dat nieuwe systeem wordt op termijn voor het hele Amsterdamse netwerk ingevoerd, want het huidige systeem is nogal verouderd.

Dat de storingen en het testen in dezelfde periode plaatsvinden, zien sommige critici als 'te toevallig', maar het GVB blijft erop hameren dat de twee zaken niets met elkaar te maken kunnen hebben. Het zijn immers twee systemen.

5. Wat zijn de effecten van de storingen?

Behalve veel ergernis, kost de ontregeling van het ov-netwerk ook een hoop geld. Het GVB heeft nog niet ­berekend hoeveel inkomsten het is misgelopen, maar reizigersonderzoekers weten dat elk uur onverwachte vertraging tussen de 15 en 20 euro per persoon kost. Dat zijn relatieve kosten.

"Reizigers waarderen een uur korter reizen gemiddeld met 9 euro," legt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft uit. "Als vertraging dan ook nog onverwacht is, komt dat bedrag aanmerkelijk hoger uit. Dan gaat het om 15 tot 20 euro per uur."

Het GVB maakte gistermiddag bekend reizigers te zullen compenseren die extra kosten hebben moeten maken door het uitvallen van de metro.
Langetermijneffecten van storingen zijn er echter ook, zegt Van Wee.

Hoe vaker er storingen of stakingen zijn in het openbaar vervoer, hoe minder reizigers het ov vertrouwen en hoe sneller ze de auto pakken. Dat moet voor een stad als Amsterdam, die juist minder auto's wil, slecht nieuws zijn.

Zie ook: Directeur GVB: 'Dramatische OV-week in Amsterdam'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden