Plus

Het geheim achter Hudson's Bay

Bij twintig warenhuizen van Hudson's Bay en Saks Off 5th in Nederland zal het niet blijven. Waarom gaat het de Canadezen hier wel lukken, waar V&D hopeloos mislukte?

Impressie van Hudson's Bay aan het Amsterdamse Rokin. Beeld HBC

Een rommeltje was het, de Canadese warenhuisketen Hudson's Bay toen deze in 2008 werd overgenomen door de Amerikaanse investeerder Richard Baker. Twintig opeenvolgende jaren met dalende verkopen, een klantenbestand dat vanzelf door oplopende leeftijd uitstierf en uitgewoonde vestigingen.

Kortom, de V&D van Canada.

Acht jaar later staat Hudson's Bay volgens Baker als een huis. Geliefd bij een jongere, kapitaalkrachtige doelgroep, die de nog aan de Britse koloniale tijd refererende warenhuisnaam als authentiek en kwaliteitsvol is gaan zien.

Sanering
"De sanering van Hudson's Bay is het schoolvoorbeeld van hoe verouderde warenhuizen nieuw leven kan worden ingeblazen," zegt de 51-jarige Amerikaanse 'gouverneur' van moederbedrijf Hudson's Bay Company (HBC) zonder enige terughoudendheid. "We hebben er 900 merken uitgegooid en 350 nieuwe merken geïntroduceerd die beter bij ons publiek pasten."

Elke vestiging is grondig aangepakt, aldus Baker, van binnen en van buiten. "Waar dat niet kon, zijn we vertrokken. Twee jaar na de ingrepen gingen de verkopen weer stijgen en nu zijn we het best presterende warenhuis ter wereld."

Vraag Baker dus niet wat Hudson's Bay in Nederland wel denkt te kunnen vinden waar V&D en al die andere onlangs omgevallen winkelketens tevergeefs naar zochten.

Premiumaanbod
"Er zit in Nederland een enorm gat in het winkelaanbod waar ruimte is voor premiumaanbod. V&D vulde dat gat niet. Het bedrijf deed alles verkeerd. Wij hebben begin dit jaar een overname van V&D overwogen, maar kwamen tot de conclusie dat het niet meer te repareren was."
"Ze hebben te lang de verkeerde dingen gedaan, de winkels waren stuk voor stuk in slechte staat. Wij moeten al driehonderd miljoen euro investeren in onze komst naar Nederland, bij V&D waren die bedragen er bij lange na niet."

Ook met assortiment en doelgroep zat V&D er volgens hem helemaal naast. "V&D richtte zich met het middensegment en met huismerken op het verkeerde deel van de markt. Die doelgroep vindt in de winkelstraten en online een beter aanbod. Wij geloven niet in private labels, maar in het aanbieden van meerdere merken en de samenhang daartussen."

Assortiment
Het assortiment van Hudson's Bay leunt zwaar op mode, schoenen en accessoires met daarnaast lifestyleproducten - linnen, handdoeken en keukenwaren. Voor een Canadees zal het Nederlandse aanbod een cultuurschok zijn. "We zetten een Nederlands team op dat heel goed zal kijken naar de specifieke wensen van deze markt. Per vestiging kan het assortiment verschillen."

De keuze voor Hudson's Bay als merknaam voor Nederland heeft hem ook verrast. "We hebben sinds januari rondgekeken in Nederland en heel goed geluisterd naar consumenten. Het werd snel duidelijk dat Nederlanders geen behoefte hebben aan andermans warenhuis."

Formule
Daarmee vielen de Belgische (Galeria Inno) en Duitse (Kaufhof) warenhuizen van het concern snel af. "We hebben met de gedachte gespeeld een eigen Nederlandse formule op te zetten. Maar toen we gingen kijken naar wat voor soort warenhuizen de Nederlandse consumenten behoefte hebben, kwamen we al heel snel heel dicht in de buurt van wat we met Hudson's Bay in Canada doen."

Ook werd besloten in Nederland 'met enkele vestigingen, het merendeel in combinatie met Hudson's Bay' aan te haken bij de al bestaande plannen om in Duitsland veertig winkels van HBC-outletdochter Saks Off 5th te openen.

Of het uiteindelijk bij twintig zaken blijft, betwijfelt de Amerikaan. "Dit is pas het begin. Als de resultaten van de eerste vestigingen goed zijn, sluit ik niet uit dat het er in Nederland op termijn veertig tot zestig kunnen worden."

Koekoeksjong
Als een koekoeksjong heeft Hudson's Bay concurrent Marks & Spencer van het Amsterdamse Rokin gewipt. De Britse warenhuisgigant zou in een van de twee nieuwbouwpanden van eigenaar Ivy Group aan het Rokin trekken, maar die heeft ze nu beide, inclusief de achterliggende Grote Vleeshal, verhuurd aan de Canadezen.

Dat maakt de terugkeer van een volwaardig warenhuis in de Kalverstraat waarschijnlijker, waar Marks & Spencer tot 2003 een op Engelse leest geschoeid warenhuis uitbaatte en nu aanwezig is met een voedselwinkel.
Zowel Marks & Spencer als pandeigenaar IEF Capital wil niets kwijt over mogelijke gesprekken. Wel ontkent Marks & Spencer de geruchten dat het zich uit Nederland wil terugtrekken. Eerder dit jaar sloot het zes supermarktwinkels bij BP-pompstations.

Foodmarkt
Hudson's Bay praat ondertussen met Jumbo over samenwerking op het gebied van horeca in de warenhuispanden. De supermarktketen nam begin dit jaar La Place over van het failliete V&D. "Wij zijn door Hudson's benaderd met mogelijkheden voor La Place in voormalige V&D-vestigingen die zij willen openen," bevestigt een woordvoerder van Jumbo. "We zijn daarover in gesprek."

Of ook wordt gesproken over de komst van een Jumbofoodmarkt in de Grote Vleeshal - waarvoor Ivy Group eerder met Haussmann plannen had - wil Jumbo niet zeggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden