Plus

Het evangelie van Joël Beukers: keihard zuipen, keihard sporten

Keihard zuipen, maar dan ook keihard sporten. Joël Beukers (28) schreeuwt zijn populaire vlogs vol met oneliners en bereikt er de jonge mannen mee. 'We gaan god-ver-domme voor goud!'

Joel Beukers Beeld No Candy
Joel BeukersBeeld No Candy

'Je kop eraf zuipen en toch keihard sporten, gaat prima samen. Je moet gewoon niet janken als je een kater hebt. Je moet je vrienden bellen en naar de gym. Zo heb ik ook altijd geleefd: ik stond elke avond aan de bar van de Kleine Cooldown, maar ik had wel een sixpack. Al dat andere, of je wel of geen eieren en aardappelen mag eten, is van dat vermoeiende fitnessgelul. Ik ben blij dat ik dat niet hoef te vertellen."

Nee, aan ingewikkelde taal doet Joël Beukers niet. En precies dat heeft hem in korte tijd ongekend populair ­gemaakt bij een doelgroep die toch meestal niet erg geïnteresseerd is in gezond leven: jonge mannen.

Vlogs
Beukers - voormalig rugbyer, rechtenstudent, schoonmaker, fitnessmodel en tegenwoordig ondernemer - maakt filmpjes die hij via sociale media verspreidt (Youtube, Instagram, Facebook).

Dat zijn regelrechte hits: hij bereikte met die vlogs meer dan een miljoen mensen en hij verkoopt er, zegt hij, duizenden potten voedingssupplementen per maand mee. Zijn app 'Voor Goud' werd zestigduizend keer gedownload, meer dan drieduizend mensen volgen zijn betaalde online trainingsprogramma.

De filmpjes van Beukers zijn niet ingewikkeld. Maar wie ze voor het eerst ziet, zit na afloop vertwijfeld voor zich uit te kijken. Wat is er zojuist gebeurd?

Ruwweg gaan ze als volgt: Beukers zit in zijn auto (een goudkleurige Maserati), neemt een schepje van zijn eigen pre-workout-poeder ('een volle scoop') en begint op volle kracht een ongekende stroom oneliners in de camera te schreeuwen: "Joël Beukers hier! We hebben gisteravond weer onze kop eraf gezopen, we liggen er he-le-maal af, maar we gaan die hele tent afbreken. We hebben geen zin, maar we moe-ten trai-nen! We gaan onze rug helemaal slopen, uit alle hoeken en standen. Ik neem nog een volle scoop, recht uit de pot, en we gaan god-ver-domme voor goud!"

Soms volgt nog een geïmproviseerde dans op keihard stampende technomuziek. Daarna loopt Beukers de sportschool in en begint hij aan zijn training.

Dat slaat natuurlijk aan.

Lucratief geschreeuw
Met zijn geschreeuw heeft Beukers een lucratief hoekje van de immer groeiende voedingssupplementenmarkt te pakken. In 2013 werd in de sportdranken en -supplementensector voor tachtig miljoen euro omgezet in Nederland. Online zijn fitnesscoaches en adviseurs over gezonde levensstijlen zeer populair.

Van bankiers tot studenten, veel jonge mannen die wat breder willen worden ('groei lekker' heet dat bij Beukers), kennen de oneliners inmiddels uit het hoofd.

Dat zijn teksten nogal blijven hangen, heeft hij zelf ook wel gemerkt: "Toen ik in Val Thorens op wintersport was, werd ik in een après-skitent om mijn nek gevlogen door een groep Nederlandse gasten, die mijn teksten door die hele zaak schreeuwden. Die Fransen wisten niet wat er gebeurde."

Gouden Rolex om de pols
Een schreeuwende idioot is Beukers niet, althans niet ­altijd. Hij vertelt opvallend rustig en bedachtzaam over zijn bedrijf, dat hij sinds kort runt vanuit een loods in Hilversum.

Een gouden Rolex om de pols, het natte haar strak in een scheiding. "Ik heb gewoon vwo gedaan hoor en ik kan ook heel netjes praten. Zoals nu."

Gouden Maserati
In de loods staan nu nog de gouden Maserati, maar de ­bedoeling is dat de ruimte ('het is geen kantoor') vol fitnessapparatuur komt te staan.

De loods moet ook een soort clubhuis worden voor Beukers en zijn vriendengroep: er staat een pokertafel, snelle computers om op te gamen en 'een paar festivalboxen die teringhard kunnen'.

Beukers is zijn eigen doelgroep, zo veel is duidelijk. "Ik maak die filmpjes voor jongens als ikzelf, die werken en 's avonds in de kroeg willen staan, maar die er ook gewoon goed uit willen zien. Daar passen al die ingewikkelde voedingstheorieën van veel van die fitnessgoeroes niet bij. Wie kan er nou zo leven? Als je dat allemaal in de praktijk zou brengen, hou je toch niets meer over?"

'Niet janken, doorgaan'
Zijn rechttoe-rechtaan boodschap van keihard trainen, lekker groeien en flaneren met dat nieuwe lijf vindt ­gehoor bij mannen die geen zijige verhandelingen willen over een uitgebalanceerd leven vol mindfulness, meditatie en een bewuste levenshouding.

Het evangelie van Beukers is een stuk simpeler. "Ik vind het schijnheilig om te zeggen dat je geen patatje mag eten als je wel staat te zuipen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid."

Er is maar één wet die Beukers propageert voor eten: als je wilt afvallen, moet je minder calorieën eten dan je verbruikt, als je wilt aankomen, is het andersom.

"Doordeweeks moet eten gevarieerd zijn. In het weekend maakt het minder uit. Maar hiermee word ik al veel te serieus."

Zijn filosofie 'niet janken, doorgaan' komt uit het rugby, dat hij op hoog niveau speelde in zijn woonplaats Hilversum. "Rugby is een harde sport. Als je met een kater op het veld staat en bij de eerste tackle kots je alles uit, is dat je eigen probleem. Maar je gaat wel door. Zolang je niet opgeeft, kun je niet verliezen."

Aan zijn rugbycarrière kwam een einde toen hij een kwartiertje inviel bij het eerste team en na afloop prompt door dopingcontroleurs terzijde werd geroepen.

"Dat was een probleem, want twee dagen eerder was er ­iemand in de Kleine Cooldown naar me toegekomen met een zak mdma. Toen had ik een lik genomen. Dus ja, na die controle werd ik twee jaar geschorst."

Beukers besloot zich op fitness te richten, wat uitgroeide tot zijn voedingssupplementenbedrijf Clean Nutrition.

"Door die dopingcontrole kwam ik erachter dat er nogal wat rotzooi in al die sportpoeders zit. Dat wilde ik beter doen, met alleen maar pure ingrediënten."

Beukers in zijn gouden Maserati Beeld YouTube
Beukers in zijn gouden MaseratiBeeld YouTube

Al snel begreep Beukers dat hij bekend moest worden om zijn product aan de man te brengen. "Als je op de Dam begint te schreeuwen, kijkt iedereen naar je. Dat is op sociale media niet anders. Daarbij komt dat veel mensen die naar die filmpjes kijken op kantoor zitten. Die denken: toch wel mooi dat hij lekker kan schreeuwen als hij daar zin in heeft."

"Achteraf ben ik blij dat ik moest stoppen met rugby. Het zorgde ervoor dat ik iets anders moest bedenken en nieuwe doelen moest stellen. Dat is belangrijk. Dat is goed voor je creativiteit, want een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ik heb dat nodig."

"Ik zit nu weer in zo'n fase. Joël, het gaat te goed, je raakt verwend, je staat op te veel feestjes. Dat is niet erg, maar dan moet je jezelf weer aanpakken, even laag gaan. Dan moet de focus erop. Twee keer per dag sporten. Lekker zwaar liften. Volle scoop erbij en gaan."

Bloggers onder vuur

De lifestyleblogs die een sportief leven en ­gezond eten bepleiten, richten zich veelal op vrouwen. Daarbij zijn de gepropageerde voedseltheorieën niet altijd onomstreden. Diëtisten en voedingsdeskundigen spraken zich al meerdere keren uit tegen de beweringen van zogenaamde healthbloggers.

Zo lag de populaire blogger Rens Kroes onder vuur nadat zij een kleidieet had gepubliceerd. De twee vrouwen achter The Green Happiness oogsten nationale kritiek om hun bewering dat vlees, vis, zuivel en eieren ('de menstruatie van de kip') vermeden moesten worden. Het dieet van de populaire zelf­benoemde 'fitgirl' Fajah Lourens zou te weinig calorieën bevatten en zelfs aanzetten tot anorexia, zo werd beweerd.

Kritiek of niet: lucratief is het lifestylebloggen in potentie wel. Sponsors verbinden zich graag aan de bloggers en hun boeken over het gezonde leven verschijnen in hoge oplages. Ook Joël Beukers kreeg al de nodige kritiek: zijn Maserati werd vorig jaar bekrast en ­beklad, waarschijnlijk door een boze klant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden