'Het enige dat ik miste was een mooie 'babe' op het achterdek'

Je zet een bril op en plots leid je het Concertgebouworkest of spring je uit een ballon. Nieuwe techniek van het Amsterdamse bedrijf We make VR maakt virtual reality net echt, ook voor serieuze doeleinden.

Een medewerker van We Make VR toont hoe de 3D-techniek werkt.Beeld Marc Driessen

Avinash Changa is oprichter en eigenaar van WeMakeVR, een Amsterdams bedrijf dat de grenzen van virtual reality wil verleggen. Met een virtual-realitybril was het al mogelijk in een 3D-omgeving rond te lopen, maar het grote nadeel is dat de degene die de bril op heeft, zich in een computerspel waant. Het voelt niet echt. Dat gaat nu veranderen.

Voorheen was het niet mogelijk natuurlijke diepte te filmen.
'Het werkt hetzelfde als met je ogen: je hebt er twee nodig om diepte te kunnen waarnemen. Dat betekent dat je ook twee camera's nodig hebt, die, net als je ogen, dicht bij elkaar staan,' zegt Changa. Het probleem is dat die camera's niet 360 graden kunnen draaien zonder elkaar ook te filmen. De rechtercamera staat op een bepaald punt in het beeld van de linker, of andersom.

Daarom wordt voor virtual-realityervaringen vaak een digitale 3D-omgeving gebouwd. Met de computer is het wel mogelijk diepte te creëren.

Geheim
WeMakeVR is erin geslaagd dit probleem te verhelpen. Hoe het bedrijf dat voor elkaar heeft gekregen, is geheim, maar in elk geval is er een Occulus Rift voor nodig, een bepaald type 3D-bril. In een pand aan de Jacob van Lennepkade krijgen een stuk of dertig genodigden een demonstratie van de mogelijkheden.

Ze kunnen onder meer één voor één een boottochtje maken door de grachten. Het lijkt zo realistisch dat sommigen zwaaien naar de schipper.
'Wauw, het voelt zo echt,' zegt Jasper Swart, een digitaal ontwikkelaar die alvast een setje van WeMakeVR heeft besteld. 'Dit was zo cool, ik miste alleen nog een mooie babe op het achterdek.'

Ook Niels de Wit en Marcel Haarhuis van reclamebureau The Oddshop zijn onder de indruk. 'We zijn al veel bezig met virtual reality, maar dit was de beste ervaring tot nu toe, ' zegt De Wit. 'Dit bevestigt hoe dicht we erbij zijn om van science fiction werkelijkheid te maken.'

Een boottochtje is leuk, maar Changa en zijn team willen hun techniek vooral gebruiken voor praktische, educatieve en therapeutische doeleinden.

Dirigent
'Met WeMakeVR willen we mensen helpen en blij maken,' zegt Changa. Denk aan mensen die invalide of bedlegerig zijn. Met virtual reality kunnen we ze allerlei dingen laten beleven of herbeleven die anders niet mogelijk zouden zijn. Stel je voor: een oude vrouw die ontzettend van klassieke muziek houdt, maar niet meer in staat is een concert te bezoeken. Met virtual reality kan zij dit alsnog meemaken.'

Dit scenario lijkt niet ver weg. Een aantal leden van het Concertgebouworkest werkt mee aan één van de demo's. In De Hallen, de oude tramremise in West, is met de camera's van WeMakeVR een stuk opgenomen. Wie de bril opzet, bevindt zich plots op de plek van de dirigent van één van de beste orkesten ter wereld.

Een ander voorbeeld: iemand met vliegangst kan door middel van virtual reality geholpen worden om van die angst af te komen. 'Met virtual reality kunnen we stap voor stap te werk gaan, zonder dat iemand een vliegtuig in hoeft te gaan,' zegt Changa.

De mogelijkheden lijken eindeloos en de voorbeelden volgen elkaar snel op.

Aan het eind van de avond haalt Changa het voorbeeld van de Oostenrijkse skydiver Felix Baumgartner aan. Baumgartner sprong vanaf 39 kilometer hoogte uit een heliumballon. Hij bereikte een snelheid van 1342 kilometer per uur en was daarmee de eerste mens die door de geluidsbarrière ging. Ruim acht miljoen mensen volgden de sprong, live via YouTube. 'Stel je toch eens voor dat je straks zelf die sprong kunt maken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden