Plus Filmrecensie

Het energieke Incredibles 2 vliegt voorbij

De familie Parr pakt in Incredibles 2 de draad weer op en staat klaar om in actie te komen. En passant proberen de superhelden salonfähig te worden.

Ook in deze film zijn de 'supers' nog altijd verboden. Beeld Pixar

In de echte wereld mag bijna veertien jaar voorbij zijn gegaan sinds The Incredibles uitkwam, het vervolg Incredibles 2 pakt de actie direct na het slot van die film op. Het was dan ook een einde dat schreeuwde om een vervolg: de superheldenfamilie Parr had elkaar ­gevonden, en stond klaar om gezamenlijk hun eerste vijand te verslaan.

Dat doen ze aan het begin van de nieuwe film: vader Bob, alias Mr. Incredible, is supersterk; moeder ­Helen, alias Elastigirl, kan haar lichaam eindeloos rekken; tienerdochter Violet kan onzichtbaar worden; en prepuberale zoon Dash is supersnel.

Hun reddingsactie slaagt weliswaar deels, maar levert ook behoorlijk wat schade op. ­Koren op de molen van de anti-superhelden-lobby, want ook in deze film zijn de 'supers' nog altijd verboden. En dus leven de Parrs ondergedoken in een motel.

Tot ze worden benaderd door de miljardairs Winston en Evelyn Deaver, die met een uitgekiende pr-campagne de superhelden salonfähig willen krijgen. Tot onvrede van Bob wordt niet hij maar zijn vrouw gevraagd om het boegbeeld voor de actie te worden. Voor hij het weet is zij de hort op om wilde reddings­acties op touw te zetten, terwijl hij thuis­blijft om voor de kinderen te zorgen.

Concurrentie in capes
In het retro sixties-universum van de films mag de tijd hebben stilgestaan, de animatietechnologie van filmstudio Pixar is er wel degelijk veertien jaar op vooruitgegaan. Regisseur Brad Bird laat met voelbaar plezier zien wat de trukendoos tegenwoordig vermag.

Ook op andere vlakken is er behoorlijk wat veranderd sinds die eerste Incredibles-film uitkwam in 2004. Dat was ruim voordat stripstudio Marvel met Iron Man (2008) zijn nog altijd uitdijende universum van superheldenfilms aanzwengelde. De familie Parr heeft tegenwoordig een stuk meer concurrentie in capes.

Bird laat het gros van die concurrentie ver achter zich met actiescènes om een puntje aan te zuigen. De specifieke superkrachten van de grotere groep personages worden visueel volledig uitgebuit, met enorm energieke ­capriolen als resultaat.

Enorme energie
Met Elastigirls eerste solomissie, het stoppen van een op hol geslagen trein, lijkt Bird expliciet te willen maken hoe ver de techniek gevorderd is sinds die eerste film: daarin was de eerste reddingsactie die we Mr. Incredible zagen uitvoeren óók een bijna-­ontsporing.

De nieuwe scène is eindeloos veel inventiever; Elastigirls rekbaarheid wordt tot het uiterste getest en in allerlei creatieve configuraties ingezet.

Ook de humor is vetter aangezet, vaak met succes. De strubbelingen van vader Bob aan het thuisfront komen lijnrecht uit een oubollige sitcom hobbelen: tienerdochter met hartzeer, wiskunde die niet hetzelfde is als vroeger. Maar de uitvoering is raak.

Incredibles 2

Regie Brad Bird
Stemmen Craig T. Nelson, Holly Hunter (OV), Paul Haenen, Anne-Marie Jung (NL)
Te zien in Arena, Cinema Amstelveen, FC Hyena, Filmhallen,Het Ketelhuis, Kriterion, De Munt, Studio K, Tuschinski

Humor en actie komen op hun best samen in de scènes met baby Jack-Jack, de grootste aanwinst voor dit tweede deel. In de originele film werd de jongste Parr-telg op het moment suprême letterlijk naar de zijlijn geschoven, maar in Incredibles 2 komt de familie Parr er al snel achter dat hun luiervuller ook superkracht heeft - en niet maar één, maar schijnbaar álle mogelijke krachten.

In een fenomenale slapstickscène neemt de baby het in de achtertuin op tegen een wasbeer.

De enorme energie van de film maakt dat de speeltijd van bijna twee uur voorbijvliegt. Maar het betekent ook dat ten opzichte van het eerste deel wat wordt ingeboet aan emotionele zeggingskracht.

Daar draaide het onderhuids om de tragiek van een man van middelbare leeftijd die onder ogen moet zien dat zijn beste dagen voorbij zijn. Dat is toch iets anders dan de wat kinderachtige stuiptrekkingen van een man die wordt voorbijgestreefd door zijn echtgenote.

Ode aan Henry Selick

Een buitenlandse ambassadrice die zich in de film druk maakt om de legalisering van superhelden draagt de naam Henriette Selick.

Een kleine ode aan animator Henry Selick, een studiegenoot van regisseur Brad Bird aan het California Institute of the Arts, waar zij de animatieopleiding volgden samen met een inmiddels legendarische groep andere filmmakers: van Pixar-medeoprichter en huidige Disney-animatiebaas John Lasseter tot regisseur Tim Burton.

In Incredibles 2 zijn (zoals in de meeste Pixar-films) meerdere verwijzingen te vinden naar 'A113', het klaslokaal waarin Bird en zijn studiegenoten het vak leerden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden