Het echte leven **

null Beeld

Regie: Robert Jan Westdijk
Met: Ramsey Nasr, Sallie Harmsen, Loek Peters

Wist u dat op filmsets acteurs wel eens echt verliefd worden? Robert Jan Westdijk vond het interessant genoeg voor de speelfilm Het echte leven. Maar het triviale gedoe op een filmset kan niet boeien.

Zet een groep mensen een tijdje bij elkaar en er gebeurt van alles. Conflicten, ruzies, verliefdheden: alles wat menselijk is, komt langs. Reality tv heeft dat gegeven tot op het bot afgekloven, maar voor Robert Jan Westdijk was dat geen bezwaar er ook zijn tanden in te zetten.

In zijn vierde speelfilm, eerder maakte hij Zusje, Siberia en Phileine zegt sorry, voert Westdijk regisseur Martin Zomer op (Ramsey Nasr), die een speelfilm maakt over een arrogante kwast, Milan geheten (ook Nasr), die twijfelt aan de liefde van zijn vriendin Simone (debuut Sallie Harmsen). Als test moet ze van hem verliefd worden op een ander, die - zo verwacht Milan - uiteraard niet in zijn schaduw kan staan.

Het loopt anders als Simones 'testvriend' Dirk (Loek Peters), een onnozele hulpkok, echt verliefd wordt op Simone. Vervelend voor regisseur Martin, want Simone is in het echte leven zijn vriendin.

Het echte leven gaat over fictie die door de werkelijkheid wordt ingehaald. De film roept met uitroeptekens uit dat film een schijnwereld is, waarachter het echte leven broeit.

Goh, daar kijken we van op. De vele Droste-effecten - bevinden we ons in de film of in de werkelijkheid? - kunnen niet verhullen dat Het echte leven geen prikkelende inzichten bevat, maar open deuren intrapt.

Een bijkomend probleem is dat de film zogenaamd geregisseerd is door Martin, die geen groot regisseur is. Dat werkt in het begin grappig als parodie op talentloos filmmaken, want Martin is het soort filmmaker dat grossiert in clichés: donkere mannen zijn dekhengsten, bij verdriet slaat regen tegen de ruiten en onder beelden van een fietsend meisje klinkt een jazzy muziekje. Dat is grappig, maar een hele film matig acteren en obligate beelden is teveel van het slechte.

Wie erdoorheen kijkt, ziet achter Het echte leven een in een idee verstrikt geraakte, overbewuste filmmaker. Westdijk moet de frisse buitenlucht in. (JOS VAN DER BURG)

Trailer
Website

null Beeld
null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden