Het droog houden lukt niet bij kinderfilm Inside Out (*****)

Met Inside out proberen de animatoren van Pixar het mysterie van de belevingswereld van een elfjarige te ontrafelen. Het lukt bijzonder goed.

Bart van der Put
null Beeld Inside Out
Beeld Inside Out

Riley is elf jaar wanneer haar ouders besluiten van landelijk Minnesota naar San Francisco te verhuizen. Ze probeert er het beste van te maken, maar de eerste schooldag verloopt rampzalig. Ze mist haar hartsvriendin, het oude huis en het plezier dat ze aan ijshockey ontleende. Riley gaat door diepe dalen. En ze zwijgt, want wie begrijpt wat er in het hoofd van een elfjarig meisje omgaat?

Met Inside out proberen de animatoren van Pixar dat mysterie te ontrafelen. Het levert een buitengewoon originele, vindingrijke en grappige film op, die bij toeschouwers van alle leeftijden heel wat los kan maken. Het leeuwendeel van Inside out speelt zich letterlijk in het hoofd van Riley af. Er wordt op een speelse manier aandacht geschonken aan de rol van emoties, de werking van het menselijke geheugen, de betekenis en functie van herinneringen en de ontwikkeling van de persoonlijkheid.

Herkenning
Regisseur en bedenker Pete Docter (Monsters Inc., Up) introduceert een hoofdkwartier waar de gepersonifieerde emoties Plezier, Verdriet, Angst, Walging en Woede allemaal hun invloed uitoefenen op het welbevinden van Riley. De assertieve Plezier neemt daarbij al elf jaar het voortouw, en houdt de onzekere Verdriet uit argwaan van de centrale besturing weg. Door een bedrijfsongeval belanden de twee tegenpolen in het geheugen, waarop ze een hachelijke reis moeten ondernemen om Riley voor een inzinking te behoeden.

De vormgeving van de emoties, het geheugen en vijf eilandjes, die samen de persoonlijkheid vormen, sluit volledig aan op de wereld van een elfjarig Amerikaans meisje en de typische Pixarstijl. Dat staat herkenning geenszins in de weg. De hegemonie van de Amerikaanse cultuur en Pixar maken de beeldtaal voor iedereen begrijpelijk, al zal de aanwezigheid van een gedachtetrein voor Engelstaligen volstrekt logisch zijn, waar wij over een gedachtegang spreken. Maar dat is bijzaak.

Sluizen open
Met de reis door de bovenkamer van een fictief kind maakt de film een stroom aan eigen herinneringen, ervaringen, emoties en gevoelens los. Inside out zet de sluizen wijd open en droog houden is er niet bij. Dat komt vooral door de fantastische, ontroerende manier waarop Docter duidelijk maakt dat Verdriet bij het leven hoort. Hij neemt stelling tegen de opvatting dat iedereen altijd maar opgewekt en vrolijk door het leven moet gaan, en doet dat in een Disneyproductie voor een miljoenenpubliek van kinderen en volwassenen.

Het is een groots en welkom gebaar, dat op zich ook al ontroert, en duidelijk maakt dat Pixar er nog steeds toe doet.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden