Het cadeautje voor de Amsterdammer duikt op in Roermond

Het is bedoeld als 'cadeautje voor Amsterdammers', maar kort nadat de eerste gratis en vrij te gebruiken strandstoelen op het Museumplein zijn neergezet, is zo'n rode stoel meegenomen en opgedoken in Roermond.

De strandstoelen, hier nog op het Museumplein. Beeld JCDecaux

Bij JCDecaux, maker van straatmeubilair en schenker van de duizend strandstoelen, kwam ook al een melding van een toerist met een rode stoel onder de arm in de metro. 'Hoe hij de stoel gaat meenemen, bijvoorbeeld in een vliegtuig, is mij een raadsel,' zegt Rick Taekema, woordvoerder van JCDecaux.

JCDecaux doneert de stoelen met de tekst 'Kom es ff lekker zitten' als bijdrage aan de leefbaarheid van de stad, zegt Taekema. 'De laatste tijd hoor je steeds vaker geluiden dat het te druk wordt in de stad. Maar ook in een drukke stad kun je ontspannen, als je de tijd er maar voor neemt. We kunnen klagen maar laten we de leefbaarheid vergroten.'

Ballonnenwedstrijd
De stoelen zijn vrij te gebruiken maar het is niet de bedoeling dat de actie het karakter krijgt van een ballonnenwedstrijd: kijken hoe ver ze komen. 'Als je liever op een gracht wilt zitten, kun je er een pakken. Het idee is dat Amsterdammers ze wel in de stad zullen laten staan.'

Op het Museumplein en in het Vondelpark werden zaterdagochtend de eerste stoelen neergezet. Gedurende de week zullen in totaal duizend rode stoelen in de stad worden neergezet. Strandstoelen hebben de naam moeilijk opklapbaar te zijn. 'We hebben nog geen foto's gekregen van gekneusde vingers, maar tijdens het neerzetten op het Museumplein hebben er inderdaad vingers vastgezeten,' zegt Taekema.

Sleuren
Het aanbieden van stoelen aan het publiek is al jaren gebruikelijk in andere grote steden, zoals Londen en Parijs. Taekema: 'In Parijs staan grote, metalen. Die zijn zwaar. Je moet goed sleuren om die aan de andere kant van het park te krijgen.'

JCDecaux werkt samen met Amsterdam Marketing Promotie. 'Wij betalen. Er zit geen belastinggeld in.'

Volgens Taekema gaat het JCDecaux niet in de eerste plaats om het maken van reclame. 'Voor naamsbekendheid hoeven we het niet te doen. Onze bedrijfsnaam staat al op elk bushokje.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden