Denim Days

Het begon met een bomberjack met een djellaba eroverheen

Tot en met zaterdag staat de Amsterdamse modewereld in het teken van de Amsterdam Denim Days. In Het Parool vertelt elke dag een ­ontwerper over een creatie van dit moment.

Maxime Smit & Emma van der Zalm
null Beeld Linda Stulic
Beeld Linda Stulic

Roosmarijn Koster
De stoffen in de collectie van Roosmarijn Koster komen van een weverij uit het Indiase Ahmedabad. Een geschenk uit de hemel, noemt de designer het. Dat de stoffen met de hand geweven zijn, zie je terug in de onregelmatigheden in de kleding.

"Wat je ook maakt met deze stoffen, het is al mooi voordat het af is," zegt Koster. Met haar collectie won ze vorig jaar een Global Denim Award voor meest innovatieve materialen. De vijf outfits voor mannen zijn ook te zien tijdens de Amsterdam Denim Days.

Koster woont in een zijstraat van de Van Woustraat in De Pijp. In de kleding van mensen op straat ziet ze in die buurt vaak een mix van Amsterdamse invloed en die van andere culturen terug. Iedereen draagt een combinatie die bij hen past, aldus Koster.

Het inspireerde haar de outfit te maken waar de hele collectie mee begon: een bomberjack met een djellaba eroverheen, allebei van donkerblauwe denim.

Een lang kledingstuk over een korte jas creëert volgens Koster een intrigerend silhouet. De vormen waar ze mee speelt zijn vooralsnog geen trend. Het is haar kracht en tegelijkertijd haar zwakte, zegt de designer.

De combinatie van sportswear en traditionele, eeuwenoude vormen inspireren haar. Het geeft een bepaalde spanning, die de kern van de collectie vormt. Dat is ook terug te zien in andere outfits, bijvoorbeeld een kimono die over een trainingspak gedragen wordt.

Functionaliteit, comfort en sport kleding zijn volgens Koster belangrijke trends op het gebied van mannenmode op dit moment. De djellaba met grote zakken en het praktische bomberjack sluiten daar goed op aan. Zonder dat zij zich daar bewust van was, zijn het daardoor heel commerciële kledingstukken geworden die bij iedereen passen. (Emma van der Zalm)

Roosmarijn Koster ontwierp onder andere een bomberjack met een djellaba eroverheen, allebei van donkerblauwe denim. 'Een intrigerend silhouet.' Beeld Linda Stulic
Roosmarijn Koster ontwierp onder andere een bomberjack met een djellaba eroverheen, allebei van donkerblauwe denim. 'Een intrigerend silhouet.'Beeld Linda Stulic
Dominic Bakker (33) en Rutger Versluis (34) Beeld Linda Stulic
Dominic Bakker (33) en Rutger Versluis (34)Beeld Linda Stulic

Pig & Hen

Pig & Hen maakt geen denim, maar de armbanden die het merk maakt, passen wel heel goed bíj denim. Daarom staat het label vrijdag en zaterdag tussen alle denimnamen op het Blueprint Festival op het Westergasterrein.

Bezoekers kunnen er een customised armband laten maken. Je kiest dan zelf de kleur van je armband en wat voor sluiting je wilt. Dat alles kan voor dezelfde prijs als van een reguliere armband van Pig & Hen (vanaf €54,95).

Pig & Hen is een herenlabel, maar dames mogen de armbanden natuurlijk ook dragen, vertellen oprichters en vrienden Dominic Bakker (33) en Rutger Versluis (34) in hun kantoor in Amsterdam-Noord. Ze leveren inmiddels in achttien landen.

Niet gek voor een label dat pas in 2013 is begonnen. De zomercollectie van Pig & Hen bestaat uit armbanden in roze en pastel: dé kleuren van komend seizoen. Bakker en Versluis zijn namelijk zeer van de mode. Ze kennen elkaar niet voor niets uit de tijd dat ze nog in een kledingwinkel werkten.

De eerste armbanden werden via Instagram verkocht. Bakker is een zeiler en was zodoende al langer in de weer met de gevlochten lijnen die in de zeilsport worden gebruikt. Met Versluis begon hij het materiaal als bandje om zijn pols te dragen en dat sloeg aan bij vrienden en kennissen. "Het was toen eigenlijk nog niets," zegt Versluis. "We hadden gewoon een touwtje om."

Maar het touwtje werd een touwtje met een goeie sluiting en later kwam het bandje in allerlei kleuren. Inmiddels werken er zo'n zeventig personen aan het label Pig & Hen. Enkelen van hen zijn vrijdag en zaterdag dus beschikbaar om een armband naar persoonlijke voorkeuren te maken. Pig & Hen 'on tour' heet het initiatief. En voor wie roze te gewaagd vindt: er zijn ook andere kleuren. (Maxime Smit)

Francisco van Benthum Beeld Linda Stulic
Francisco van BenthumBeeld Linda Stulic

Francisco van Benthum van Van Slobbe Van Benthum

Hacked By, heet het project dat designer Francisco van Benthum in 2014 samen met ­collega-ontwerper Alexander van Slobbe oprichtte.

Het idee van Hacked By is om restpartijen aan kleding en stoffen van grote ketens op te kopen om daar iets nieuws van te maken. Het is een antwoord op de fast fashion-industrie, zegt Van Benthum, die zich ergert aan het overaanbod van grote ­modeketens in de ­winkelstraten.

"In elke stad zitten twintig ­dezelfde winkels. Die worden steeds meer een concurrent voor zelfstandige ondernemers, omdat de kwaliteit van hun kleding toeneemt. Daarnaast pikken, of laten we zeggen, 'lenen' die ketens hun ideeën van zelfstandige ontwerpers. Alleen zijn ze dan in staat veel meer te produceren."

Hacked By moet een antwoord vormen op alle kleding die overblijft uit de vaak wel zes (tussen)collecties per jaar die grote ketens produceren. Van Benthum en Van Slobbe maken er iets anders van: zoals het shirt hieronder, gemaakt van restpartijen denim.

Voor het shirt komt de stof van het Nederlandse Kings of Indigo, een duurzaam ingesteld merk. Kings of Indigo presenteert 'maar' twee collecties per jaar, is geen enorme keten en stelde de stof zelf beschikbaar, maar het idee blijft hetzelfde: wat als modemakers meer kunnen samenwerken om overschot tegen te gaan?

Items van Hacked By zijn vrijdag en zaterdag te koop op het Blueprint festival op het Westergasterrein. ­Prijzen variëren van €69 tot €200. De stukken zijn gemaakt voor de Denim Days en worden niet bij­gemaakt als ze uitverkocht zijn.

Dat is ook het idee van Hacked By: "We werken met wat we hebben. Dus soms maken we vier stuks, soms vijftig en soms honderd."

Zie ook: Jeanskoning Tony Tonnaer: 'Mensen zeiden: Wat ben jij voor hippie?'

Amsterdam Denim Days

Denimwalhalla De Amsterdam Denim Days zijn vier jaar geleden in het leven geroepen om ­Amsterdam en Nederland definitief op de kaart te zetten als denimwalhalla.

Het programma duurt van 17 tot en met 23 april en is verspreid over de stad. De Denim Days eindigen met het Blueprint Festival in de Westergasfabriek op 21 en 22 april. Tickets: €10. www.amsterdamdenimdays.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden