Herinrichting P.C. Hooftstraat mogelijk slecht voor winkeliers

De herinrichting van de P.C. Hooftstraat kan wel eens slecht uitvallen voor de winkeliers. Volgens vastgoedadviseur Cushman & Wakefield zullen 'minder parkeerplaatsen waarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de verkopen in de straat.'

De oude situatie in de P.C. Hooftstraat.Beeld Floris Lok

De PC Hooft gaat later dit jaar op de schop; de stoepen worden flink verbreed en er komt een apart fietspad door de straat. Om daar ruimte voor te maken, verdwijnen aan één kant de parkeerplaatsen.

'Het is onduidelijk wat daarvan de gevolgen zullen zijn voor de winkeliers in de straat,' schrijft vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een rapport over de topwinkelstraat, dat vandaag verschijnt.

'Parkeerplaatsen aan beide zijden van de straat stellen bezoekers in staat hun auto voor de winkels te parkeren, gemakkelijk in en uit te stappen. Bezoekers die hun privacy waarderen, hebben dit altijd beschouwd als een van de unieke voordelen van de P.C. Hooftstraat. Het is daarom twijfelachtig of deze bezoekers de straat in het vervolg nog steeds als attractief zullen zien vanuit het oogpunt van privacy.'

'Alhoewel brede trottoirs mogelijkheden bieden meer bezoekers te ontvangen omdat er meer ruimte is om te lopen, kunnen ze er ook toe leiden dat de straat in de toekomst meer gezien wordt als een passage in plaats van als winkelstraat.' Dat kan de verkopen in de straat verder negatief beïnvloeden.

Zeven nieuwe partijen
Volgens Cushman & Wakefield is er grote behoefte aan meer upmarket winkelruimte in Amsterdam. 'De verkoop van luxegoederen in Nederland zal naar verwachting in 2018 4,5 miljard dollar bedragen, 21,5 procent meer dan in 2013. Een belangrijk deel van die stijging wordt veroorzaakt door de groei van het aantal toeristen. Alleen als de P.C. Hooftstraat de internationale focus verder ontwikkelt, kan het profiteren van deze verwachte toename. '

Het afgelopen jaar is de straat juist wat minder in de belangstelling komen te staan van nieuwe luxemerken, alhoewel er nog altijd zeven partijen neerstreken of bestaande huurders hun aanwezigheid verlengden; daaronder Marc Cain, Calvin Klein, elektrischeautobouwer Tesla en Armani.

Het loont volgens Cushman & Wakefield de moeite vooral Chinese bezoekers te paaien, een doelgroep die bij uitstek bereid is luxueuze aankopen te doen. 'De groei van het aantal Chinese bezoekers aan de stad met 18,6 procent compenseert de daling van het aantal Russische luxeconsumenten ruimschoots.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden