Recensie

'Her' met Joaquin Phoenix is boven alles een liefdesverhaal (****)

In 'Her' zet Phoenix (langzamerhand de beste filmacteur van het moment) wederom een zonderling figuur neer. Ditmaal speelt hij een man die een online relatie krijgt met een niet-bestaande vrouw (stem van Scarlett Johansson). De film doet futuristisch aan, maar is boven alles een liefdesverhaal.

Joaquin Phoenix krijgt in 'Her' een relatie met een niet-bestaande vrouw (Scarlett Johansson) Beeld Het Parool
Joaquin Phoenix krijgt in 'Her' een relatie met een niet-bestaande vrouw (Scarlett Johansson)Beeld Het Parool

In 'Her' speelt Joaquin Phoenix een man die in de droeve schaduw van zijn scheiding leeft. Hij kan zijn melancholie kwijt in de brieven die hij schrijft voor een online bedrijf dat beautifulhandwrittenletters.com heet. Dit bedrijf is in te huren om brieven naar familieleden te schrijven. Er komt geen hand aan te pas, sterker nog, de werknemers van het bedrijf gebruiken spraakherkenning die hun hersenspinsels in fraaie handschriften omzet.

Het is typisch voor de rijke verbeelding van schrijver-regisseur Spike Jonze - die met Charlie Kaufman 'Being John Malkovich' en 'Adaptation' maakte, maar zelf verantwoordelijk was voor de scenario's van 'Where the wild things are' en 'Her' - dat dit niet eens een vergezochte stap in de communicatie lijkt (wie het webadres intikt, komt overigens op de site van de film).

Stad van de toekomst
Bovendien is het niet een makkelijke satire op het gebrek aan echt menselijk contact in ons door sociale media gedomineerde menselijke verkeer. Jonze geeft aan dat de schoonheid van de brieven, wat de bron ook is, troost kan bieden. Net als kunst trouwens. 'Her' speelt zich in een nabije toekomst af, waarbij de hoofdpersoon in een stad van de toekomst woont die door de production designer is opgebouwd uit bestaande futuristische elementen in steden als Los Angeles en Sjanghai.

Het schitterende werk van de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema moet hier ook worden genoemd. Het is een wereld waarin liefde opnieuw wordt gedefinieerd als er een nieuw, empathisch besturingssysteem voor computers wordt geïntroduceerd.

Schor-sensuele stem
Theodore (schitterend ingehouden gespeeld door Phoenix, langzamerhand de beste filmacteur van het moment) kiest voor een vrouwenstem. De computer stelt zich voor als Samantha, met de stem van Scarlett Johansson. Die stem mag er zijn, schor-sensueel, maar wat ook helpt, is dat we de prachtige actrice kennen aan wie de stem toebehoort. Tussen de man en de stem ontwikkelt zich een verhouding die zich ook naar de slaapkamer verplaatst als haar stem hem in vervoering brengt.

Samantha
De vraag, die uiteindelijk ook bij Theodore begint te knagen, is natuurlijk wat echte gevoelens zijn en of Samantha niet gewoon een briljant geprogrammeerd stuk software is. Samantha en Theodore proberen wel een aantal belemmeringen (de fysieke bijvoorbeeld) uit de weg te ruimen door een halfslachtige poging met een tussenpersoon te doen, maar uiteindelijk wordt Theodore geconfronteerd met de mechanische aspecten van Samantha - haar reproduceerbaarheid bijvoorbeeld.

Wat knap is van Jonze, is dat 'Her' ondanks de futuristisch-technologische aspecten geen sciencefiction is, maar een liefdesverhaal. Her is niet een variant op Asimovs I, robot, maar geeft een opmerkelijke draai aan een klassiek liefdesverhaal: boy meets computer.

Her
Bioscoop: City, Tuschinski, Cinecenter, The Movies, Kriterion
Regie: Spike Jonze Met Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson (stem), Rooney Mara, Amy Adams

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden