Hennis: Onderhoud aftakelende F-16 kost met de jaren meer

Nederland vliegt ten minste tot 2019 door met F-16-straaljagers van tussen de twintig en dertig jaar oud. Eerder was 2016 de ambitie. Voor de vertraging is reeds 300 miljoen euro ingeboekt. Als een vervanger nog langer op zich laat wachten, kost twee jaar extra vertraging nog eens 144 miljoen euro. Dat zei de minister van Defensie vandaag in een debat met de Tweede Kamer over langer doorvliegen met de F-16.

Een F-16 verwelkomt astronaut André Kuipers terug op aarde, augustus 2012Beeld ANP

Van de huidige vloot van 86 toestellen zijn de oudste vliegtuigen 31 jaar oud, de nieuwste zijn uit 1992. Van die 86 toestellen kan 35 procent vliegen terwijl de rest aan de grond staat voor inspectie en onderhoud.

PvdA-Kamerlid Eijsink benadrukte in het debat graag dat een toestel van twintig jaar oud nog niet over datum is. Van de geraamde 6.000 vlieguren zouden deze toestellen er pas circa 4.000 hebben gevlogen. 'We moeten niet overdrijven, we kunnen gewoon doorvliegen. Onze vliegers vliegen niet in bejaarde toestellen.'

Coalitiegenoot VVD staat er heel anders in. Eisink bagatelliseert de situatie, vindt VVD-Kamerlid Vuijk. 'De F-16 is een vliegtuig vol scheuren, niet meer opgewassen tegen de militaire uitdagingen van de toekomst.' Wat betreft de VVD komt er zo snel mogelijk een vervanger.

'Hoort bij ouder worden'
Vooralsnog vliegt Nederland gewoon door met de F-16. Tussen 2019 en 2016 moet die stapsgewijs vervangen worden door een ander model. De minister rekende voor dat bij en extra vertraging van twee jaar Nederland nog eens 144 miljoen euro kwijt is, bovenop de 300 miljoen die nu al is uitgetrokken om de toestellen de komende jaren in de lucht te houden. De onderhoudskosten stijgen naarmate de vliegtuigen ouder worden. Hennis: 'De leeftijd van het toestel heeft effect op de inzetbaarheid daarvan, dat hoeven we niet te ontkennen. Het hoort bij het ouder worden.'

Echt nieuwe informatie kon de minister niet geven. Het kabinet werkt aan een brede visie op Defensie die pas in het najaar bij de behandeling van de begroting van Defensie naar de Kamer gaat. Een glimp daarvan kregen we wel al via weekblad Elsevier. Het blad citeerde vorige week uit een gelekte conceptversie. Daarin zou staan dat het ministerie overweegt circa vijftig JSF's aan te schaffen. Hennis zei vandaag echter dat er nog geen sprake is van een visie, ook niet in conceptvorm. 'Ik beschik niet over het stuk dat Elsevier heeft. Ik weet niet over welk stuk het gaat.' Keer op keer verwees de minister naar de 'objectieve en valideerbare visie' die in het najaar zal verschijnen.

Heet hangijzer
Al jaren is de vervanging van het jachtvliegtuig een heet hangijzer in de Tweede Kamer. De beoogde opvolger F-35, beter bekend als de Joint Strike Fighter, wordt door tegenvallers steeds duurder dan ooit begroot. De minister zegt alle alternatieven open te houden, maar de JSF staat nog steeds te boek als de meest voor de hand liggende en beste opvolger van de F-16.

Ook coalitiepartner PvdA, die voorheen tegen de JSF was, houdt die mogelijkheid nu open. Ook Kamerlid Eijsink is nu voor vervanging van de F-16. Ze wil wel dat de toestellen blijven doorvliegen zo lang dat kan, maar ook zei ziet op termijn dat vervanging nodig is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden