Hema opent twee supermarkten in Amsterdam

De nieuwe 'Vers-afdeling' met gekoelde en diepvriesprodukten in Amsterdam. Foto Klaas Fopma

AMSTERDAM - Hema heeft een kleine supermarkt geopend in twee Amsterdamse warenhuizen en één in Amstelveen. Het betreft een proef van een half jaar. 'Een kerstdiner kun je hier niet samenstellen, wel een goede pastamaaltijd.'

De melk, de kaas, het vlees, alle producten in de supermarkt zijn van het merk Hema, net als in de warenhuizen van het concern. Andere merken zijn er niet: geen Coca-Cola, geen Campina, geen Old Amsterdam. ''Wij hebben een team dat recep- ten ontwikkeld, onder meer voor de rookworsten, maar ook voor bijvoorbeeld erwtensoep of de pastasaus,'' zegt Miguel van Bussel, die bij Hema verantwoordelijk is voor de nieuwe minimarkten. ''En we hebben testpanels die de producten proeven.''

Een fabrikant van huismerken ontwikkelt de recepten tot Hemalevensmiddelen, waarna ze in de supermarkten van het warenhuis belanden. Zoals in het filiaal op de Nieuwendijk, één van de zeven warenhuizen waarin Hema proefdraait met de supermarkten. De testwinkels staan ook in de Hemawarenhuizen op de Ferdinand Bolstraat en in Amstelveen, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Nijmegen.

Hema is tot de proef overgegaan op aandringen van klanten, zegt Van Bussel. ''Wij verkochten al levensmiddelen, maar klanten vroegen om meer producten. Daarom hebben wij besloten het assortiment uit te breiden en het geheel in de vorm van een kleine supermarkt te gieten.'' En nu zijn er dus ook groente en fruit, aardappelen - alles voorverpakt - ,pasta en rijst, kruiden, yoghurt en vla.

''We willen de dagelijkse boodschappen zo makkelijk mogelijk maken.'' Het assortiment is beperkter dan in de winkels van de grote supermarktketens. ''Een kerstdiner kun je hier niet samenstellen, wel een goed pastamaal.'' Hema wil tot de goedkope supermarkten behoren. Dan moet wel het aantal minimarkten worden uitgebreid, zodat de inkoopkracht toeneemt.

''Tot die tijd accepteren wij dat we erop toeleggen, maar uiteindelijk moeten de supermarkten de eigen broek ophouden.'' Het is nog niet bekend hoeveel minimarkten Hema zal openen. De warenhuisketen betreedt een pad dat eerder door het Britse warenhuis Marks&Spencer is uitgeprobeerd in Nederland. Zonder succes. ''We denken dat de mensen sinds- dien meer zijn gaan hechten aan gemak,'' zegt Van Bussel. ''Daarom denken wij dat het nu wel moet lukken.''

Supermarktdeskundige Marcel van Aalst van EFMI, het kennisinstituut voor de levensmiddelensector, denkt dat de minimarkten van Hema een succes zullen zijn. ''Iedereen kent al de rookworsten en het gebak van Hema en die vormen een mooie basis om uit te breiden in le- vensmiddelen,'' zegt hij. ''Het ver- trouwen in de producten van Hema is groot.''

Van Aalst verwacht dat het initiatief van Hema zal leiden tot een zware concurrentiestrijd in de omgeving van de minimarkten. ''Supermarktketens zullen zich niet de kaas van het brood laten eten.'' (MICHIEL COUZY)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden