Helpling haalt Unilever als investeerder binnen

Unilever stapt in bij Helpling, dat bemiddelt in schoonmakers voor particulieren. Dat levert geld op en extra marketing, maar betekent ook erkenning voor de man of vrouw met de poetsdoek.

Herman Stil
Floyd Sijmons: 'Een deel van onze schoonmakers zal zwart werken.' Beeld Helpling
Floyd Sijmons: 'Een deel van onze schoonmakers zal zwart werken.'Beeld Helpling

De prijs van succes: van hartje stad aan het Rokin uit je jasje groeien en moeten verhuizen naar de vergane industrie van het Storkterrein. "Maar met twintig man op één wc is ook niet alles."

Helpling, dat witte schoonmakers voor particulieren regelt, zoals Airbnb huizen verhuurt of Uber taxiritten aanbiedt, is na twee jaar de startfase voorbij. Woensdag haalt het bedrijf Unilever als investeerder binnen.

En dat terwijl de behoefte aan geld niet eens zo groot is. Dit voorjaar haalde het bedrijf al 10 miljoen euro op, waardoor de investeringsteller voor het van oorsprong Duitse Helpling op 67 miljoen euro kwam.

Wat Unilever financieel bijdraagt, houden de twee op 'enkele miljoenen euro's', in ruil voor een klein belang. Belangrijker is volgens Floyd Sijmons van Helpling Nederland dat de banden nu verder zijn aangehaald.

Het bedrijf werkte al langer samen met de levensmiddelen- en schoonmaakgigant, die met merken als Andy, Glorix of Cif aardig bij de activiteiten aansluit.

Erkenning
Unilever gaat een rol spelen in de marketing van Helpling, dat wil uitbreiden. In Nederland is het bedrijf actief in 35 steden. "Het is nu vooral zaak om dáár verder te groeien, zowel in het aantal klanten als in het aantal schoonmakers."

Helpling werkt volgens Sijmons echter ook aan plannen om in minder dichtbevolkte gebieden actief te kunnen worden.

De deelname van Unilever betekent ook op een ander vlak erkenning; Helpling is net zo'n uitvloeisel van de deeleconomie als Airbnb, Uber of Deliveroo - en is net als die bedrijven omstreden.

Boven het minimumloon
Via Helpling kunnen mensen die thuis een schoonmaker nodig hebben nu ruim duizend 'particuliere dienstverleners' inschakelen die voor net geen 14 euro per uur langs komen - waarbij minimaal 2,5 uur wordt gewerkt. Help­ling houdt van elke schoonmaakopdracht 20 procent in; iets meer dan 8 euro voor een gemiddelde opdracht van 3 uur.

"Voor veel schoonmakers is het een bijbaantje, het gemiddelde ligt rond de 12,5 uur. Maar sommige schoonmakers halen 40 uur per week en kunnen dan meer verdienen dan het minimumloon, zelfs als je dingen meerekent als de ziektekostenverzekering."

De ruim duizend schoonmakers zijn niet in dienst van het bedrijf en onderhouden op een informeel contract na geen banden. Ze moeten zelf hun inkomsten rapporteren aan de fiscus, zelf uitzoeken of en hoe ze zich tegen ziektekosten verzekeren en of en hoe ze een pensioen opbouwen.

Helpling kan dan ook niet zeggen of zijn schoonmakers 'wit' werken. "Dat is aan hen. Een percentage zal het zwart doen. Maar we mogen dat niet eens aan hen vragen."

"Wij zouden graag op collectieve basis secundaire arbeidsvoorwaarden aanbieden aan onze schoonmakers, hen helpen bij de belastingaangifte en de sociale verzekeringen," zegt Sijmons. "Maar het mag niet."

Net als andere nieuwkomers die hun activiteiten zo graag inlijsten onder de noemer deeleconomie, pleit Helpling dan ook voor aanpassing van regels en wetten aan zijn businessmodel.

14

De schoonmakers vragen gemiddeld net geen 14 euro per uur. Twintig procent van hun inkomsten moeten ze afdragen aan Helpling.

Na de zomervakantie start minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken een onderzoek naar de positie van zulke kluswerkers.

Helpling wil daarbij gegevens over de schoonmaakmarkt graag delen, waar filosofiegenoten Airbnb en Uber daar heel wat moeilijker over doen.

Het zwarte circuit
Het bedrijf bestaat in Nederland bij de gratie van de regeling 'dienstverlening aan huis', waardoor opdrachtgevers geen belasting of premies hoeven af te dragen. Het kabinet probeerde daarmee zwart schoonmaakwerk minder aantrekkelijk te maken.

"Maar die regel heeft meer haken en ogen dan oplossingen gebracht," zegt Sijmons. Hij gaat ervan uit dat nog altijd 95 procent van de particuliere schoonmaak zwart wordt verricht, tegen 98 procent bij de start van het bedrijf. "Ik mag toch hopen dat 50.000 schoonmaakbeurten wel enig verschil hebben gemaakt."

Hij pleit voor buitenlandse oplossingen. In België bestaan 'dienstencheques', waardoor particulieren 1400 euro belastingvrijstelling per jaar genieten op huishoudelijk werk. "In landen als Frankrijk en Zweden is het inhuren van schoonmaakhulp fiscaal gunstig. Daar betaal je wel het volle pond, maar krijg je geld terug via de belastingen."

Hij verzet zich tegen voorstellen, vooral van vakbond FNV Schoonmaak, om helemaal een einde te maken aan de regeling dienstver­lening aan huis. "Als wij mensen in dienst moeten nemen, gaat de prijs voor een uur schoonmaak naar 25 euro. Dan kunnen wij de boel opdoeken, duikt iedereen weer in het zwarte circuit en krijgen de schoonmakers nog veel minder geld."

Glazenwassers en meer

Eerst een dam tegen zwart schoonmaakwerk en nu een dam tegen de cowboys van het ramenlappen. Sinds kort experimenteert Helpling in Amsterdam ook als intermediair voor ramenlappen.

"Dat is een wildwestmarkt, met allerlei zaken waar je als klant helemaal niets mee te maken wilt hebben. Wij zijn in zee gegaan met een gerenommeerd bedrijf, dat verre van alle uitwassen blijft."

Helpling ziet het vooral als aanvulling op de schoonmaakdiensten. "We willen uiteindelijk allerlei diensten voor in en om het huis aanbieden die regelmatig terugkomen: van tuinmannen en klusjesmannen tot babysitters en hondenuitlaters."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden