Plus

Helpen parkeergarages of zijn ze het probleem?

Minder parkeerplaatsen op straat, meer in garages. Een slechte zaak, zeggen tegenstanders: garages hebben een aanzuigende werking. Voorstanders zeggen dat ze juist voorkomen dat de stad vastloopt.

De Bijenkorfgarage: volgens Q-parkdirecteur Mark van Haasteren onmisbaar, volgens GroenLinksraadslid Zeeger Ernsting niet meer van deze tijd.Beeld Klaas Fopma

Voor

De trend is onmiskenbaar, zegt Mark van Haasteren, directeur van Q-park Nederland: "Er komen méér auto's in Nederland, niet minder. Op het moment staat de teller al bijna op 8,5 miljoen. Met die auto's wordt meer gereden en op de bestemming vervolgens geparkeerd. Het is heel simpel: auto's moeten érgens blijven."

Q-park is in Nederland marktleider met 375 garages, bijna een kwart van het hele commerciële aanbod. Alleen al in Amsterdam zijn 25 Q-parkgarages. Van Haasteren noemt ze 'onmisbaar voor de stad'. Zonder zou de 'boel vastlopen'. "Amsterdam moet in beweging blijven. Als auto's massaal op straat parkeren, komt de mobiliteit van de stad in het gedrang."

Naar hartje binnenstad
Want je kunt als overheid nog zoveel willen, de auto zal ook in de toekomst onderdeel blijven uitmaken van onze mobiliteit. "Sommige mensen die Amsterdam bezoeken gaan met het openbaar vervoer, anderen pakken de auto en parkeren aan de randen van de stad. Maar er ís een groep die met de auto naar hartje binnenstad wil. En bereid is daarvoor te betalen ook."

Maak het die mensen niet onmogelijk, zegt Van Haasteren. "Zowel inwoners als winkelende bezoekers zijn belangrijk voor de stad."

Het staat en valt met een goede balans. "Er kan geen hek om de stad. En tegelijk is het historische Amsterdam niet gebouwd op heel veel auto's. Ik zíe de overlast die zij veroorzaken ook wel. Niet te veel parkeergarages dus. Maar vooral ook niet te weinig."

Volgens Van Haasteren zit het met de verhouding tussen het aantal auto's en het aantal parkeerplaatsen wel goed. "Er is evenwicht. Meer parkeergarages? Van mij hoeft het niet zo nodig. Wij zijn een commercieel bedrijf hè, als wij daartoe mogelijkheden zouden zien, zouden we wel actie ondernemen."

Bijenkorfgarage
Neem de Q-parkgarage naast de Bijenkorf: "Wij hebben gekeken of we daar niet een verdieping op konden bouwen. Maar dat doen we niet. De inkomsten wegen niet op tegen de investeringen."

Maar juist voor die Bijenkorfgarage hopen de auto's zich toch zo vaak op? De rij kreeg zelfs een eigen naam: de Bijenkorffile. "Zeker. En die garage is belangrijk voor de naamgever. Zonder die een garage zou er helemaal geen Bijenkorf zijn. Tijdens weekenden staan we regelmatig de hele dag vol. Maar er zijn veel meer momenten dat het er helemaal níet vol staat."

Van Haasteren gelooft dan ook niet in een 'aanzuigende werking'. "Dat meer garages méér auto's betekent, klopt gewoon niet. Nu zeggen we: Amsterdam is goed voorzien. De uitdaging zit 'm er nu in dat de plekken die er zijn, beter worden benut."

Q-parkdirecteur Mark van HaasterenBeeld -

Tegen

Parkeergarages bouwen om parkeermogelijkheden te verruimen, is vragen om méér auto's. Zo denkt Zeeger Ernsting, gemeenteraadslid voor GroenLinks, erover.

"Als je de gelegenheid biedt om te parkeren, zullen er automatisch automobilisten zijn die erop afkomen. Bij wegen werkt dat net zo. Als je zorgt dat het verkeer op bijvoorbeeld de Stadhouderskade beter doorstroomt, zal na verloop van tijd het verkeer op die weg ook toenemen."

De stad zou dus vooral níet meer parkeergarages moeten willen. "Het argument is steeds: door extra ruimte te creëren ondergronds of onder water, zoals bij de Singelgrachtgarage of in de Boerenwetering, kunnen we bovengronds ruimte maken voor voetgangers en fietsers. Maar kijk naar de Boerenwetering: daar verdwijnen plekken op straat maar komen er twéé keer zoveel bij in de Albert Cuypgarage."

Garage komt vol te staan
Een slechte zaak, vindt Ernsting. "Want ik verzeker je: uiteindelijk zal zo'n garage vol komen te staan en blijf je per saldo zitten met een toename van het aantal auto's in een wijk die daar eigenlijk niet op is toegerust. Ik vind dat je geen parkeergarages moet bouwen om meer auto's kwijt te kunnen in de stad. Minder auto's, dat is waar ik en mijn partij voor staan."

Zo'n Bijenkorfgarage is niet meer van deze tijd. "Op drukke dagen sta je al bij de Stopera in de wachtrij. Dat is niet goed voor Amsterdam. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid, want al die auto's staan schaarse ruimte in te nemen, ze zijn niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid en ze vervuilen ook nog eens enorm."

Surinameplein goed idee
Wat dus niet wil zeggen dat Ernsting per definitie tegen elk nieuw initiatief is, hij wil vooral geen garages in de binnenstad. "Kijk bijvoorbeeld naar een parkeergarage onder het Surinameplein. Daar wordt al langer over gesproken en ik denk dat dat echt een goed idee zou zijn."

GroenLinks-raadslid Zeeger ErnstingBeeld -

"Het stelt de stad in staat autoverkeer in belangrijke mate af te vangen aan de randen van de stad. Je rijdt over de Ring naar Amsterdam, parkeert vlak bij de afrit en vervolgt je weg met tram 1, als je richting Centrum wilt."

Parkeergarages trekken een zware wissel op de toekomstige inrichting van de stad, aldus Ernsting. Hij doelt onder meer op de garage van de Kalvertoren: omdat de in- en uitgang van deze garage op het Singel liggen, heeft de gemeente deze straat onlangs niet geheel autovrij kunnen maken, zoals idealiter wel de bedoeling was.

"Zo'n parkeergarage uitkopen is voor de gemeente financieel niet haalbaar. Het gevolg is dus dat we de infrastructuur in de stad niet kunnen aanpassen omdat er een partij is die zo nodig blik wil opslaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden