Plus

Help, ik heb een klusjesman! Wat nu?

Een klusser die lang blijft plakken met als doel mee te eten of eentje die op jouw wc zijn grote boodschap doet: een klusjesman zorgt vaak voor enig sociaal ongemak. Ervaringsdeskundigen over de etiquette.

'De belangrijkste etiquette is: ga respectvol om met de klant en diens spullen, dan is er heel veel mogelijk.' Beeld Ted Struwer

U kent het wel: klusjesmannen over de vloer, een situatie die onlosmakelijk verbonden is met het gevoel van algehele ongemakkelijkheid. Blijf je thuis? Moet je de klussers koffie aanbieden en is het sociaal geoorloofd je zalmsalade onder hun neus aan tafel op te eten? Daarbij ontstaan soms de nodige irritaties. Moeilijk te verbergen, aangezien alles zich afspeelt in je eigen domein.

Zo zijn er klussers die maar ál te graag een peuk opsteken onder werktijd. Martijn Vreemans geduld werd onlangs behoorlijk op de proef gesteld door een kettingrokende vloerenlegger. "Na elk half uur moest hij weer even een sigaretje roken, lekker kopje koffie erbij. Het schoot maar niet op!"

Vreeman (31) was met stomheid geslagen toen de man vervolgens een paar uur verdween."Wat deed hij nou? Ging hij 's middags opeens weg om even 'iets' met een factuur te regelen, zat ik daar twee uur met de kurkvloer te wachten." "Doe maar wat alvast," had hij tegen Vreeman gezegd. "En ik dacht: wat doe maar wat alvast? Ik heb geen flauw idee hoe ik verder moet! Ik heb vaak zó'n andere manier van communiceren dan de klusjesman."

En wat moet je als een klusser het maar al te gezellig bij je vindt en 's avonds niet naar huis wil gaan? De moeder van een Parool-redacteur had zo'n tuinman. Een onverbeterlijke kletsmajoor, die maar bleef 'plakken', waardoor de vrouw des huizes zich bijna verplicht voelde hem uit te nodigen voor het avondeten. Want tja, een wat eenzame man zet je niet zomaar buiten.

Inbreuk op privacy
Er was een tijd dat het helemaal niet zo erg was klussers in huis te hebben en er zelfs een vriendschappelijke band kon ontstaan tussen klant en klusser. Toen Robbe Wijnands (35) van het Amsterdamse bedrijf Wijnands Schilderwerken nog zelf de schilderklussen uitvoerde, bepaalde hij hoe ver hij ging in het opbouwen van een band.

Hij mocht geregeld met klanten mee-eten, werd weleens uitgenodigd voor verjaardagen, mocht op huizen passen en werd een keer op date gevraagd door een meisje bij wie hij een plafonnetje had staan witten, terwijl zij vanaf de bank verliefd toekeek. "Ik had toen net een relatie, dus dat ging niet," zegt een lachende Wijnands.

Een kwart van de consumenten ervaart een klusjesman over de vloer inmiddels als inbreuk op hun privacy, bleek in december uit onderzoek van klusbemiddelingssite Werkspot op verzoek van het Algemeen Dagblad. Men ergert zich voornamelijk aan vakmannen die ongevraagd ruimtes betreden, rommel achterlaten, binnen roken en harde muziek draaien. Maar andersom is het ook niet altijd feest. Wat te denken van een klant die zijn klusjesman onverschrokken in de kou zijn bammetjes laat eten?

Wijnands had een keer een klant bij wie ze ábsoluut niet binnen mochten lunchen. "Dan zaten we in de auto te eten, terwijl het buiten vroor. We kregen die dagen ook geen koffie of iets anders. Heel vreemd, want als je een bouwvakker een kop koffie geeft, werkt hij echt met veel meer plezier voor de klant."

Geen grote boodschap
Zo denkt Elisa Geervliet (27) uit de Weteringbuurt er ook over. Ze had alles op het aanrecht klaargezet: koffie, suiker, koek, frisdrank, bekers, bestek en een keukenrol voor als ze iets zouden omstoten. "Dan konden ze pakken waar ze zin in hadden en hoefden ze niet in onze kastjes te rommelen." En dat werd gewaardeerd.

Maar dan komt dat moment dat ze niet meer opstaan uit hun stoel en nog een derde bakkie inschenken. "Het is soms best ongemakkelijk," moet Geervliet bekennen.

"Ik moest al even wennen aan die enorme mannen in zo'n teer Amsterdams huisje die met schoenmaat 53 al het puin door het hele huis liepen. Maar vooral in de communicatie merkte ik ongemakkelijkheid; we hadden een heel andere denkwijze. Een van de mannen was zó ontzettend lang van stof. Ik dacht vaak: kun je nu niet even héél snel to the point komen, dan kan ik ook dóór."

De etiquette voor klant en klusjesman is een lastige. "Dat komt doordat de werkvloer bij iemand privé is," zegt Lilian Woltering, adviseur op het gebied van zakelijke omgangsvormen. "De klant en klusjesman moeten samen een balans zien te vinden waarbij de vakman de privacy niet te veel verstoort en de klant een optimale werkruimte faciliteert. Het moet van beide kanten komen."

Daarom heeft Wijnands een aantal spelregels opgesteld voor zijn schilders. Een kleine greep uit het document: alleen in pauzes roken, muziek op acceptabel niveau, geen telefoongebruik buiten de pauzes, geen vuilnis in de prullenbak van de klant gooien en geen spullen van de klant gebruiken. "En liever ook geen grote boodschap op de wc van de klant," voegt hij er met een knipoog aan toe.

Grapje
"Creëer duidelijkheid," zegt Woltering. "Check continu of bepaalde dingen voor de ander oké zijn." Als je iets niet zo prettig vindt, mag je een klusjesman daar zeker op aanspreken, zegt ze. En andersom ook. "Als een klusser tegen je aan blijft kletsen, kun je op een subtiele manier zeggen dat je geen tijd meer hebt. Vaak kun je ook met humor veel oplossen, mits je dat goed weet aan te voelen. Je kunt met een lach zeggen: nou, ga nou eens aan het werk, man."

Ook schilder Wijnands beaamt dat een grapje vaak het beste werkt. "De belangrijkste etiquette is: ga respectvol om met de klant en diens spullen, dan is er heel veel mogelijk."

Weet een goede vakman te herkennen, zegt Geertvliet, zodat je daarna alles van je schouders kunt laten afglijden. "Wij wilden steeds alles dubbel checken. Dat kwam ook door ons gebrek aan inzicht in het klussen. Ze hebben meerdere keren tegen mijn vriend gezegd: 'Relax, het komt goed'."

En mocht je vanwege de verbouwing een paar nachten niet thuis kunnen slapen, geen nood! Vraag de klusser of hij aan het eind van de dag een foto wil appen van het tussentijdse resultaat. "De klussers vonden dat geen probleem," aldus Geervliet.

De gouden tip van Sasha Jacobs (62) uit Buitenveldert: zorg dat je alle afspraken in de offertefase op papier vastlegt. Een klusjesman wist in vijf dagen zijn washok te transformeren tot een ware nachtmerrie. En dat terwijl de klus in drie dagen geklaard zou zijn.

Jacobs ging met hem in zee en betaalde de helft vooruit, omdat de eerste indruk goed was en hij gelijk kon beginnen. Echter, niets stond zwart-op-wit. De klusser belde vervolgens continu af, maakte dingen kapot en was onbeleefd, waardoor de maat voor Jacobs na een week vol was. "Ik heb toen mijn verlies genomen en een andere klusjesman ingehuurd."

Do's en don'ts van klant en klusser

Van de klusjesman:
Don'ts
- De muziek snoeihard zetten
- 's Ochtends voor het badkamerraam gaan staan
- Een grote boodschap doen bij de klant op de wc
- Spullen van de klant gebruiken

Do's
- Het hele proces eerst doorspreken om verkeerde verwachtingen te voorkomen
- Elkaar subtiel aanspreken wanneer iets niet bevalt of maak een grapje

Van de klant:
Don'ts:
- Met iemand in zee gaan zonder offerte of persoonlijke aanbeveling
- De klusser in de kou laten werken/lunchen
- Continu thuisblijven en kijken, klussers willen ongestoord werken
- Kritiek leveren op het werk als het nog niet af is

Do's:
- Alle afspraken op papier zetten en een offerte aanvragen
- Het hele proces eerst doorspreken om verkeerde verwachtingen te voorkomen
- Elkaar subtiel aanspreken wanneer iets niet bevalt of maak een grapje
- De klusser wat te drinken aanbieden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.