Help, de dokter neemt de telefoon niet op

AMSTERDAM - Eén op de vijf spoedeisende telefoontjes naar de huisarts strandt op een antwoordapparaat.

Bij normale oproepen duurt het in veertig procent van de gevallen langer dan tien minuten voordat iemand aan de telefoon komt. De initiatiefnemers van een onderzoek naar de bereikbaarheid van de huisarts, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie, vinden het 'onverantwoord'.

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) geeft ruiterlijk toe dat de bereikbaarheid van huisartsen beter moet worden. Om de telefoontjes snel en adequaat af te handelen zijn meer doktersassistentes nodig, stelt de LHV. En daar is geen geld voor. Minister Ab Klink wil daar geen cent extra voor uittrekken, zegt directeur Lodi Hennink van de LHV.

Vijf jaar geleden zijn in Amsterdam zeven huisartsenposten opgezet om de bereikbaarheid in de nacht en weekeinden te verbeteren. Circa 85 procent van de bellers heeft binnen vier à vijf minuten iemand aan de lijn, spoedgevallen worden direct doorgeschakeld, zegt directeur Rien van Hoeve van de posten. (HET PAROOL)

Het duurt te lang voordat bellers een huisarts bereiken. Foto ANP/Koen Suijk Beeld
Het duurt te lang voordat bellers een huisarts bereiken. Foto ANP/Koen Suijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden