'Helft van de reisbureaus in Nederland zal verdwijnen'

Het einde van het reisbureau is nabij. Volgens Steven van Nieuwenhuijzen van reisgigant TUI Benelux zal de komende jaren de helft van het aantal reisbureau's uit het Nederlandse straatbeeld verdwijnen.

Steven van Nieuwenhuyzen, commercieel topman van TUI Benelux, deze week in de vliegtuigfabrieken van Boeing Beeld Andy Troy/LMG
Steven van Nieuwenhuyzen, commercieel topman van TUI Benelux, deze week in de vliegtuigfabrieken van BoeingBeeld Andy Troy/LMG

'Er zijn nu zo'n twaalfhonderd reisbureaus in ons land,' zegt Van Nieuwenhuijzen. 'Daarvan zal iets meer dan de helft overblijven.'
Zo zal marktleider D-Reizen volgens hem na de recente overname van de reisbureaus van Globe en Vakantiexperts flink 'ontdubbelen'; vestigingen die in elkaars gebied zitten, opheffen.

Arke zal het aantal vestigingen van zijn reisketen juist opvoeren. 'We gaan de komende tijd zo'n veertig nieuwe zaken openen.' Het vakantiebedrijf ziet de zaken juist als uithangbord voor het merk in het straatbeeld. 'Niet als traditioneel reisbureau, maar als servicepunt en beleveniscentrum. We willen er mee uitstralen wat we aan reisbeleving kunnen bieden.'

Daarnaast zal er volgens Van Nieuwenhuijzen voldoende ruimte blijven voor 'local heroes'. 'Voor individuele reisbureaus die zich richten op specifieke klanten en specifieke gebieden, blijven er kansen. Maar het model van een puur reisbureau wordt te lastig. De marges van het traditionele reisbureau zijn te laag.'

Holland International
De teloorgang van het reisbureau is voor TUI reden te stoppen met Holland International (HI), dat pakketreizen via onafhankelijke reisagenten verkoopt. 'We gaan verder met met Arke en zien nog wel ruimte voor Kras,' zegt Van Nieuwenhuijzen. Dat merk richt zich met rondreizen op de vijftigplus-markt

'Holland International is een mooi reismerk en een stuk Nederlands cultuurgoed. Maar het aanbod en het publiek van Arke en HI overlapt al voor 80 procent. Het is verstandig om in het vervolg met één reismerk verder te gaan.'

De ingreep maakt deel uit van de samenvoeging van de Nederlandse en Belgische activiteiten van het TUI-concern, het grootste reisbedrijf van Europa.

Van Nieuwenhuijzen, die tot vorig jaar aan het roer stond bij D-Reizen, erkent dat het opdoeken van Holland International bij de overgebleven reisagenten slecht kan vallen. 'Dit vergt wel enige uitleg en afstemming. Maar reisbureaus zien ook dat hun klanten in eerste instantie voor het reisbureau komen en niet voor de reisaanbieder.'


Lees vandaag (7-6) meer in Het Parool: Straks met Belgen op vakantie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden